3 czerwca Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o rozesłaniu Zaproszenia do składania ofert ostatecznych do wszystkich pięciu Wykonawców, z którymi prowadzono negocjacje techniczne w postępowaniu na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Personelu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - poziom LIFT. Jednocześnie opublikowano też Specyfikację przedmiotu zamówienia na zintegrowany system szkolenia personelu lotniczego Sił Zbrojnych RP (poziom LIFT).
Jak wiadomo, przetarg na samoloty LIFT został ogłoszony we wrześniu ub.r., a do 3 listopada 2010 wpłynęło pięć ofert: (w kolejności alfabetycznej): Aero Vodochody z Czech, proponujące L-159B PL, Alenia Aermacchi z Włoch z samolotem M346 Master, BAE Systems z Wielkiej Brytanii, będące producentem Hawka AJT, Korea Aerospace Industries z Korei Południowej, oferujące T-50P Golden Eagle, i Patria Oy z Finlandii ze zmodyfikowanymi Hawkami T51/T51A/T66.
Wszystkie wymienione przedsiębiorstwa zostały zaproszone do kolejnego etapu przetargu. Termin składania ofert wyznaczono na 29 lipca br. Jak można przeczytać w oficjalnym komunikacie MON podstawowe założenia postępowania na dostawę systemu LIFT nie uległy zmianie. Siły Powietrzne zamierzają pozyskać zintegrowany system szkolenia tj. samoloty szkolno-bojowe, system szkolenia personelu lotniczego wraz z kompleksowym symulatorem lotu oraz pakiet logistyczny. Dokonane zmiany w wymaganiach na system LIFT, są wynikiem wnikliwej analizy wszelkich informacji pozyskanych od potencjalnych Wykonawców w trakcie negocjacji technicznych mających na celu uszczegółowienie przedmiotu zamówienia. Jako jeden z priorytetów utrzymane zostały wymagania na zdolność do efektywnego wykonywania zadań lekkiego samolotu bojowego.
Zmieniono także kryteria oceny ofert. Obecnie za koszt zakupu i eksploatacji można otrzymać 60%, za polonizację 5%, za offset - 10%, a za spełnienie warunków premiowanych aż 25%.
Zgodnie ze Specyfikacją... oferowane samoloty muszą być konstrukcjami fabrycznie nowymi, z bieżącej produkcji (co od razu wyklucza Finów, ponieważ modernizowane przez nich Hawki Mk 66 zostały odkupione od Szwajcarów, a wersja T51/51A nie jest już produkowana). Stopień dopracowania oferowanej konstrukcji w zakresie bazowym tzn. płatowiec, układy sterowania lotem oraz zespół napędowy, w chwili złożenia oferty musi być zweryfikowany wiarygodnymi (udokumentowanymi) badaniami producenta. Oferent zobowiązany jest do przedstawienia właściwych certyfikatów (świadectw) dopuszczających dany typ statku powietrznego do użytkowania w locie.
Co ciekawe, zamawiający dopuszcza dostawę samolotów w dwóch etapach. W pierwszym etapie planowane jest dostarczenie 8 samolotów w wersji szkolenia zaawansowanego z ograniczonymi możliwościami realizacji zadań bojowych. Zakończenie dostaw planowane jest do 30 listopada 2014.