Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Marcin Przeworski

1 listopada 2010, podczas rutynowego lotu na rozpoznanie pogody, około kilometra od bazy w Campia Turzii, rozbił się rumuński LanceR B, czyli głęboko zmodernizowany szkolno-bojowy MiG-21UM. W katastrofie śmierć poniosło dwóch doświadczonych pilotów Fortele Aeriene Romane (Rumuńskich Wojsk Lotniczych), co natychmiast rozpętało gorącą debatę polityczną nad potrzebą wycofania z linii tych wysłużonych maszyn. Zwłaszcza, że nie był to w ostatnich latach jedyny przypadek tego typu.

Większość z ponad 110 zmodernizowanych rumuńskich MiGów-21 została już  wycofana ze służby i odstawiona w trawę - dosłownie. Choć oficjalnie w  służbie pozostaje jeszcze około siedemdziesięciu LanceRów, to w  rzeczywistości używanych operacyjnie jest nie więcej niż trzydzieści  samolotów tego typu / Zdjęcia: Chris Lofting

Po zmianach geopolitycznych, jakie zaszły w Europie na początku lat 1990., Rumunia - jak większość państw byłego Bloku Wschodniego - diametralnie zmieniła orientację polityczną. W ujęciu militarnym strategicznym celem nowej, prozachodniej polityki rumuńskiej stało się wejście do grona państw NATO. To oczywiście - oprócz szeregu zabiegów politycznych - wymagało ogromnych inwestycji w infrastrukturę wojskową i sprzęt kompatybilny z tym używanym przez inne państwa sojuszu.

W pierwszej kolejności do działań w ramach wspólnych operacji NATO przygotować należało lotnictwo. Niestety, bardzo trudna sytuacja ekonomiczna kraju spowodowała, iż Bukareszt dość szybko zrezygnował z lansowanego początkowo pomysłu zakupu nowych, zachodnich, wielozadaniowych samolotów bojowych i na pierwszy plan wysunęła się idea zmodernizowania części floty używanych do tej pory samolotów. Wybór padł na MiGi-21, których w rumuńskiej służbie na początku lat 1990. pozostawało jeszcze około 200.

Przetarg na modernizację rozpisano w 1992. Zwycięzcą okazał się izraelski Elbit Systems, który unowocześnienie samolotów przeprowadzić miał we współpracy z lokalnym rumuńskim przedsiębiorstwem Aerostar SA, mającym już kilkudziesięcioletnie doświadczenie w remontach rumuńskich MiGów różnych typów.

W pobitym polu pozostali m.in. Rosjanie z OKB MiG, którzy także oferowali unowocześnienie myśliwców. Powodem odrzucenia rosyjskiej oferty były przy tym głównie kwestie natury politycznej i ekonomicznej (zgodnie z oficjalnym stanowiskiem rumuńskich władz oferta izraelska była najkorzystniejsza cenowo). Samoloty miały zostać w maksymalnym stopniu przystosowane do współpracy ze swoimi zachodnimi odpowiednikami, a negatywne doświadczenia Rumunów związane z nieregularnymi dostawami części zamiennych, elementów wyposażenia i uzbrojenia dla pozostającego w służbie sprzętu produkcji radzieckiej dodatkowo obciążały rosyjską ofertę.


Skrzydlata Polska - 07/2011
Drukuj Góra