Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Bogdan Wierzba

Pod patronatem burmistrza Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy 30 kwietnia na lotnisku Warszawa-Babice odbyły się Ogólnopolskie Zawody Modeli Aircombat pn. I Bitwa o Bemowo. Organizatorem pierwszej tak widowiskowej imprezy w stolicy było Bemowskie Centrum Kultury, we współpracy z Aeroklubem Warszawskim i Centrum Usług Logistycznych MSWiA Lotnisko Warszawa-Babice.

Powietrzna bitwa modeli samolotów z I wojny światowej / Zdjęcie: Maciej Adamek - pogotowiereklamowe.pl

Pomysł zorganizowania zawodów aircombat na Bemowie zrodził się podczas takich samych zawodów w Górze Kalwarii, w listopadzie 2010. Tam padł rekord, jeśli chodzi o liczbę startujących. Widząc wielki entuzjazm 41 startujących zawodników, w tym 9 pilotów z Artbemu, oraz wielką wolę tego środowiska do działań wolontarystycznych na rzecz popularyzacji aircombatu w kraju, uznaliśmy że warto tak medialną imprezę zorganizować w Warszawie. Jak się okazało, była to decyzja słuszna. Zainteresowanie mediów przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. I Bitwę o Bemowo relacjonowały: TVP Warszawa, TVN24, Kronika.waw.pl, Radio RMFFM, Antyradio oraz Radio internetowe Bemowo FM.

W określonym terminie przed imprezą zarejestrowało się 38 pilotów z całej Polski. Ostatecznie do rywalizacji przystąpiło 35 zawodników w konkurencji WWII, tzn. półmakiet samolotów z okresu II wojny światowej, oraz 11 modelarzy-pilotów w konkurencji WWI - modeli maszyn wojskowych z czasów I wojny światowej. Co prawda nie udało się ustanowić nowego rekordu frekwencji, ale jak na pierwszy raz w Warszawie liczba 35 pilotów jest faktem pozwalającym na optymistyczne myślenie o następnych edycjach zawodów.

Pisząc w największym skrócie, zawody modeli aircombat to pełne realizmu bitwy powietrzne. Zależnie od liczby zgłoszonych zawodników, w poszczególnych walkach ogląda się 6-10 modeli RC - latających jednocześnie! Zgodnie z wymogami regulaminu, modele są półmakietami prawdziwych samolotów wojskowych. Te niewielkie samolociki z napędem elektrycznym, zbudowane z pianki, mają rozpiętość 70-86 cm (jednosilnikowe) i 70-100 cm (wielosilnikowe) oraz masę nie większą niż 550 g. Wyposażone są w 10-metrowe taśmy z krepiny, a zadaniem pilotów jest dokonanie jak największej liczby cięć taśm konkurentów. Odcinanie odbywa się za pomocą śmigła - żadne inne patenty ułatwiające odcinanie nie są dopuszczalne (np. ostre krawędzie skrzydeł).


Skrzydlata Polska - 07/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.