Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Grzegorz Sobczak

Jesienią 2007, kilka miesięcy po ogłoszeniu, że Polska i Ukraina zorganizują Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012, odbyła się w Warszawie konferencja, poświęcona przygotowaniu infrastruktury lotniskowej do tej imprezy. O ile w przypadku polskich lotnisk chodziło o rozbudowę istniejącej infrastruktury, o tyle w przypadku czterech lotnisk ukraińskich przedstawiciele ich zarządów zgłaszali potrzebę pełnej przebudowy całej infrastruktury, bowiem istniejąca wymagała solidnego remontu i nie pozwalała na przyjęcie zwiększonego ruchu pasażerskiego. Przyznam szczerze, że wątpiłem w sukces ukraińskich przedsięwzięć. Czasu było niewiele, a zakres prac ogromny. W lipcu br. miałem okazję odwiedzić budowę portu lotniczego w Doniecku. To co tam zobaczyłem, w istotny sposób zmieniło moją ocenę w stosunku do zapewnień Ukraińców złożonych w 2007.

Nowy terminal odpraw pasażerskich powstający na lotnisku w Doniecku ma  umożliwić odprawę 1800 pasażerów na godzinę. Oleksandr Toczenyj,  dyrektor techniczny budowy, zapewnia, że terminal będzie gotowy jeszcze w  tym roku /  Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Donieck nie ma walorów turystycznych Lwowa, czy Odessy, ani potencjału związanego ze stołecznością - jak Kijów. Miasto jednak leży w sercu ogromnego obszaru przemysłowego - Donbasu. Przemysł wydobywczy i metalurgiczny określają charakter miasta. Z punktu widzenia przewoźników lotniczych taki charakter ma swoje zalety. Do Doniecka lata się bowiem głównie robić interesy, a pasażerowie biznesowi są tymi, których linie lotnicze lubią najbardziej.

Ten fakt, a także korzystne położenie Doniecka względem Warszawy, pozwalające wykonywać loty Embraerami 170, były jednymi z przesłanek, dla których PLL LOT otworzyły połączenie z Warszawy do Doniecka. Dzięki dogodnym porom lotów, połączenie jest również interesujące dla pasażerów przesiadających się w Warszawie.

Lotnisko w Doniecku ma dość długą historię. Na mocy decyzji podjętej w 1931 przez władze miasta Stalino, bo tak od 1924 do 1961 nazywał się Donieck, ruszyły prace przy budowie lotniska cywilnego dla miasta. Otwarto je dwa lata później.

Po wyzwoleniu spod okupacji niemieckiej, w 1944 lotnisko przeznaczono do obsługi ruchu cywilnego - przewozu pasażerów i towarów, a także agrolotnictwa. Od owego czasu w ramach jednego przedsiębiorstwa utrzymywano lotnisko i linię lotniczą. Dopiero w 2003 rozdzielono obie działalności na Port Lotniczy Donieck i Donbass - Wschodnioukraińskie Linie Lotnicze, obecnie noszące nazwę Donbassaero.

Dzisiejsza infrastruktura zapewnia obsługę 700 pasażerów na godzinę. Użytkowana do niedawna droga startowa miała długość 2500 m i była przystosowana do samolotów o masie do lądowania 30 t. Kierunek do lądowania 08 pozwalał na lądowania w kategorii ICAO II, a kierunek 26 - w kategorii I.

Obecnie jednak stara droga startowa jest już zamknięta. 26 lipca otwarto nową, zbudowaną od podstaw. Jest równoległa do starej drogi startowej, która po remoncie przejmie zadania drogi kołowania. Nowy pas startowy ma długość 4000 m i szerokość 75 m, a jego nośność pozwala obsługiwać na lotnisku nawet najcięższe samoloty An-225 Mrija. Lądowanie samolotu tego typu uświetniło zresztą uroczystość otwarcia nowej drogi startowej.

Z racji przeniesienia ruchu na nowy pas, nie udało się od razu uruchomić nowego oprzyrządowania radiowego. Jak mówi Oleksandr Toczenyj, dyrektor techniczny budowy nowej infrastruktury na lotnisku w Doniecku, koszt jego zakupu wyniósł w przybliżeniu 11 mln euro.

Rozbudowywana właśnie płyta postojowa będzie miała powierzchnię 500 000 m2. Znajdzie się na niej 81 stanowisk dla samolotów.

Najbardziej okazałą inwestycją jest jednak nowy terminal pasażerski. Budynek o czterech kondygnacjach ma łączną powierzchnię ok. 50 000 m2. Jego infrastruktura ma umożliwić odprawę 1800 pasażerów na godzinę. Władze lotniska deklarują również zwiększenie przepustowości na czas Euro 2012 o kolejnych 500 pasażerów na godzinę.


Skrzydlata Polska - 09/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.