Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Santiago Rivas

W dniach 6-10 lipca na lotnisku José María Córdova w Medellín, w Kolumbii, odbyła się piąta edycja wystawy lotniczej F-AIR. Jej organizatorzy sami pozycjonują wystawę jako drugą co do wielkości w Ameryce Łacińskiej.

Akrobacje zespołowe w wykonaniu trzech śmigłowców Sikorsky UH-60L Arpía  był najbardziej efektowną częścią pokazów w locie / Zdjęcie: Santiago  Rivas

Kolumbia jest jednym z państw, w którym lotnictwo rozwija się najszybciej w całym regionie Ameryki Łacińskiej. Ma również bardzo dużo doświadczeń bojowych. Pozostaje jednak jednym z najbardziej nieznanych. Przyczyną może być fakt, że sami Kolumbijczycy nie byli zainteresowani szerszym informowaniem o swoim potencjale w związku z pozostawaniem przez długi czas w stanie wojny.

Niezależnie od tego, w 2002 kolumbijska władza lotnictwa cywilnego, Aerocivil, podjęła decyzję o zorganizowaniu wystawy lotniczej, gdzie można by promować rodzime lotnictwo, a także dać miejsce zagranicznym producentom do prezentacji oferty dla rodzimych użytkowników. Tak zaczyna się historia wystawy F-AIR organizowanej na lotnisku José María Córdova w Medellín.

Piąta edycja miała pierwotnie odbyć się w 2010, jednak z przyczyn zewnętrznych organizatorzy byli zmuszeni przełożyć ją na 2011. Odbyło się to z korzyścią dla kolumbijskiej wystawy, ponieważ rozdzielono w ten sposób F-AIR z największą wystawą lotniczą w Ameryce Łacińskiej - FIDAE organizowaną w Chile.

Już od samego początku, lotnictwo wojskowe było istotną częścią wystawy F-AIR, zarówno jeśli chodzi o wystawę sprzętu lotniczego jak i część targową - przeważała ekspozycja Kolumbijskich Wojsk Lotniczych. Wojskowi prezentowali prawie cały sprzęt latający. Często były to prezentacje premierowe. Niektóry sprzęt dopiero wchodził do wyposażenia, a inny nie był wcześniej prezentowany szerokiej publiczności.

Tym razem nowością był Boeing 767-200ER MRTT. Samolot został przystosowany do zadań latającej cysterny przez izraelski koncern IAI. Będzie on stanowił uzupełnienie użytkowanego obecnie pojedynczego Boeinga 707, który przechodzi właśnie remont w celu przedłużenia czasu eksploatacji.

Zaprezentowano również nowe samoloty transportowe - najnowszy egzemplarz CASY C295M otrzymany w ubiegłym roku, a także Cessnę Caravan i Beechcrafta 350 - samoloty przebudowane niedawno do wersji ewakuacji medycznej.

Jeżeli chodzi o odrzutowe samoloty bojowe, lotnictwo Kolumbii użytkuje wyłącznie samoloty IAI Kfir. Na F-AIR można było zobaczyć nowego Kfira C10, jak również liczne Kfiry C12 (zmodernizowane C7, jednak bez nowego radaru), prezentowane zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.

Pokazano również samolot T-90 Calima - samolot szkolenia podstawowego z napędem tłokowym, budowany przez Corporación de la Industria Aeronáutica Colombiana (CIAC) w oparciu o rozwiniętą licencję na samolot Lancair. Calima zastępuje obecnie w lotnictwie wojskowym samoloty szkolne T-34A Mentor.

Ciekawostką był też samolot opracowany przez wojskowy ośrodek Centro de Investigación en Tecnologías Aeroespaciales EMAVI. Nosi on oznaczenie FAC X-001 i bazuje na konstrukcji samolotu Bede BD-5. Wyprodukowano go w celu... zdobycia doświadczenia w konstruowaniu i produkcji samolotów przez EMAVI.

Po raz pierwszy zaprezentowano również kolumbijskie Super Tucano, a także śmigłowiec Bell 206 Jer Ranger używane do szkolenia w ośrodku w Melgar.


Skrzydlata Polska - 09/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.