Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Grzegorz Sobczak

17 grudnia br. z Portu Lotniczego Lublin, znajdującego się na lotnisku w Świdniku, odlecą pierwsi pasażerowie. Irlandzki Ryanair uruchomi tego dnia pierwsze połączenia z Lublina do Dublina i Londynu Stansted. Następnego dnia linie lotnicze Wizz Air wykonają pierwsze połączenia z Lublina do Londynu Luton i Oslo Torp. Tym samym lotnicza mapa Polski wzbogaci się o kolejny regionalny port lotniczy.

Część przylotowa terminalu pasażerskiego Portu Lotniczego Lublin. Budynek terminalu jest jednym z ciekawszych obiektów architektonicznych wśród polskich portów lotniczych / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Walka o lotnisko dla Lublina trwała wiele lat. Na początku spory dotyczyły nawet lokalizacji samego lotniska. Jedna z propozycji obejmowała budowę lotniska z kilkoma drogami startowymi, mogącego odprawić rocznie nawet 40 mln pasażerów (!), zlokalizowanego w odległej o kilkadziesiąt kilometrów od Lublina Niedźwiadzie. Inna, bardziej realna, mówiła o rozbudowie istniejącego lotniska w Świdniku, leżącego tuż za rogatkami miasta. Ostatecznie po wielu bataliach wygrała ta druga lokalizacja.

Nie był to jednak koniec przeszkód na drodze do rozpoczęcia budowy. Budowie na drodze stanęła kolonia susłów perełkowanych, które zamieszkują teren trawiastego lotniska w Świdniku. Gatunek ten znajduje się pod ochroną. Zarząd budowanego lotniska bardzo śmiało rozwiązał ten problem. Podjęto decyzję o wybudowaniu drogi startowej z towarzyszącą infrastrukturą i terminalem nieco z boku, po północno-wschodniej stronie lotniska trawiastego. Dzięki temu budowa nie objęła swoim zasięgiem kolonii susłów. Przy okazji udało się rozwiązać jeszcze jeden problem. Tym samym ruchem odsunięto od miasta drogę startową, co ograniczyło protesty mieszkańców Felina – dzielnicy Lublina leżącej najbliżej lotniska i trasy odlotów oraz podejścia do lądowania.

Prace przy budowie terminalu ruszyły w 2011, zakończyły się na przełomie października i listopada br. Dziś gotowa jest już prawie cała infrastruktura lotniska. Do wybudowania pozostał jeszcze docelowy budynek dla kontrolerów ruchu lotniczego.


Skrzydlata Polska - 12/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.