Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Grzegorz Sobczak

17 grudnia br. z Portu Lotniczego Lublin, znajdującego się na lotnisku w Świdniku, odlecą pierwsi pasażerowie. Irlandzki Ryanair uruchomi tego dnia pierwsze połączenia z Lublina do Dublina i Londynu Stansted. Następnego dnia linie lotnicze Wizz Air wykonają pierwsze połączenia z Lublina do Londynu Luton i Oslo Torp. Tym samym lotnicza mapa Polski wzbogaci się o kolejny regionalny port lotniczy.

Część przylotowa terminalu pasażerskiego Portu Lotniczego Lublin. Budynek terminalu jest jednym z ciekawszych obiektów architektonicznych wśród polskich portów lotniczych / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Walka o lotnisko dla Lublina trwała wiele lat. Na początku spory dotyczyły nawet lokalizacji samego lotniska. Jedna z propozycji obejmowała budowę lotniska z kilkoma drogami startowymi, mogącego odprawić rocznie nawet 40 mln pasażerów (!), zlokalizowanego w odległej o kilkadziesiąt kilometrów od Lublina Niedźwiadzie. Inna, bardziej realna, mówiła o rozbudowie istniejącego lotniska w Świdniku, leżącego tuż za rogatkami miasta. Ostatecznie po wielu bataliach wygrała ta druga lokalizacja.

Nie był to jednak koniec przeszkód na drodze do rozpoczęcia budowy. Budowie na drodze stanęła kolonia susłów perełkowanych, które zamieszkują teren trawiastego lotniska w Świdniku. Gatunek ten znajduje się pod ochroną. Zarząd budowanego lotniska bardzo śmiało rozwiązał ten problem. Podjęto decyzję o wybudowaniu drogi startowej z towarzyszącą infrastrukturą i terminalem nieco z boku, po północno-wschodniej stronie lotniska trawiastego. Dzięki temu budowa nie objęła swoim zasięgiem kolonii susłów. Przy okazji udało się rozwiązać jeszcze jeden problem. Tym samym ruchem odsunięto od miasta drogę startową, co ograniczyło protesty mieszkańców Felina – dzielnicy Lublina leżącej najbliżej lotniska i trasy odlotów oraz podejścia do lądowania.

Prace przy budowie terminalu ruszyły w 2011, zakończyły się na przełomie października i listopada br. Dziś gotowa jest już prawie cała infrastruktura lotniska. Do wybudowania pozostał jeszcze docelowy budynek dla kontrolerów ruchu lotniczego.


Skrzydlata Polska - 12/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.