Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Bartosz Głowacki

Tegoroczne ćwiczenia Red Flag Alaska 12-2 zapiszą się w annałach z powodu debiutu kilku typów statków powietrznych. Jednymi z nich były F-16C/D Jastrząb i C-130E Hercules ze składu Sił Powietrznych. Alaskańską odyseję polskich lotników opisaliśmy szczegółowo w SP 7/2012. Obok nich na Daleką Północ po raz pierwszy wybrały się także samoloty wielozadaniowe Eurofighter, należące do niemieckiej Luftwaffe.

Udział niemieckich Eurofighterów w ćwiczeniach Red Flag Alaska miał odpowiedzieć na pytanie, czy Luftwaffe są zdolne do prowadzenia działań interoperacyjnych i ekspedycyjnych / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Planowanie pobytu niemieckich Eurofighterów na Alasce rozpoczęło się pół roku wcześniej. Celami, jakie dowództwo Luftwaffe postawiło przed kontyngentem wydzielonym ze składu Jagdgeschwader 74 (JG74, skrzydła myśliwskiego) były: zdobycie doświadczeń niezbędnych do realizowania zadań w ramach Sił Odpowiedzi NATO (NRF), zwiększenie zdolności taktycznych i operacyjnych, potwierdzenie zdolności do działań interoperacyjnych, zdobycie doświadczeń logistycznych technicznych związanych z misjami ekspedycyjnymi, a także przyczynienie się do dalszego rozwoju możliwości Eurofightera w ciągu następnych 10–15 lat.

Kontyngent, jaki wystawili nasi zachodni sąsiedzi, liczył 8 samolotów, w tym jeden dwumiejscowy z zabudowanym urządzeniem PIRATE (umożliwiającym śledzenie i naprowadzanie celów w paśmie podczerwieni) oraz ok. 175 oficerów i żołnierzy JG74, na co dzień stacjonującego w bazie Neuburg. Dowódcą ds. operacyjnych był ppłk Marc Grune. Wśród personelu znalazło się 12 pilotów (jednak tylko 10 wzięło udział w Red Flag), dwóch kontrolerów naziemnego przechwycenia celów (tylko w trakcie Distant Frontier), sekcja walki elektronicznej oraz dwa zespoły wysuniętych kontrolerów naprowadzania.

W przebazowaniu ze Starego Kontynentu na Alaskę, będącym pierwszym transatlantyckim przelotem Eurofighterów z JG74, wzięły udział dwa transportowce/tankowce A310-304 MRTT, z których jeden powrócił następnie do kraju. Lot długości ok. 8000 km odbył się w dwóch czterosamolotowych kluczach i podzielono go na dwa etapy. Pierwszy, z Norvenich do Goose Bay w Kanadzie, przebyto w czasie 6 h, natomiast trasa do bazy Eielson na Alasce zajęła Niemcom ok. 8 h.


Skrzydlata Polska - 12/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.