Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Ewa Daszewska

Marketingowe hasło miasta Leszna brzmi: Rozwiń skrzydła. To miasto otwarte na rozwój, a także ośrodek sportów lotniczych. Jego bogactwem jest dobre położenie i kreatywni ludzie. Lotnicze tradycje liczą już 60 lat.

W inauguracyjny lot XIX Pucharu Miasta Leszna, Balonowego Pucharu Polski w Lesznie 16 września 2010 piloci wystartowali z lotniska Strzyżewice / Zdjęcie: Ewa Daszewska

Otwarcie szkoły szybowcowej w Lesznie-Strzyżewicach odbyło się 1 maja 1952. Przeniesiono wówczas ślizgową szkołę szybowcową z Rzadkowa koło Chodzieży, gdzie powstała w 1938 jako Kolejowy Klub Szybowcowy w Poznaniu. Po wojnie jej działalność reaktywowano już w 1945.

Gdy pagórkowaty teren lotniska w Rzadkowie stał się niewystarczający dla nowych form szkolenia szybowcowego, z inicjatywy Czesława Cnotliwego, instruktora z Ostrowa oraz instruktora Eugeniusza Wielgoszewskiego, przeniesiono szkołę do Leszna. Zygmunt Richter – komendant rzadkowskiej szkoły, wraz z kpt. Henrykiem Wapniarskim – przewodniczącym ZW Ligi Lotniczej w Poznaniu uzgodnili z przedstawicielami władz leszczyńskich i dyrekcją PGR Strzyżewice przekazanie 90 ha ziemi, należącej do PGR, na lotnisko. Funkcję szefa wyszkolenia od 1948 pełnił Janusz Kolanowski.

Znakomite warunki termiczne lotniska w Strzyżewicach sprawiały, że chętnie przyjeżdżali tu szybownicy z całego kraju. Rozpoczęto organizację szkoleń szybowcowych, a następnie obozów wyczynowych. Uczestniczyli w nich najlepsi piloci szybowcowi, m.in.: Ryszard Bittner, Edward Makula, Jerzy Wojnar. Z Leszna startowali po rekordy krajowe i światowe.


Skrzydlata Polska - 12/2012
Drukuj Góra