Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nadchodzi Gepard

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 02 grudnia 2013

Inspektorat Uzbrojenia wszczął dialog techniczny w sprawie wozu wsparcia bezpośredniego (wwb) i wozu zabezpieczenia technicznego (wzt) na bazie Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej (UMPG).

Przy opracowywaniu WWB mają być wykorzystane doświadczenia zastosowane przez OBRUM w programie Anders, realizowanym w latach 2008-2010 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Dialog techniczny ma obejmować ocenę, czy proponowane pojazdy spełniają wstępnie określone wymagania dla wozu wsparcia bezpośredniego (wwb) i wozu zabezpieczenia technicznego (wzt). Ponadto ma on ustalić potencjalny zakres przekazania technologii dla polskiego przemysłu i zdefiniować możliwość realizacji przedsięwzięcia w oparciu o rodzime zakłady. Elementem dialogu ma być też ocena wsparcia logistycznego i szacowanie kosztu cyklu eksploatacji pojazdów.

Inspektorat Uzbrojenia oczekuje od zainteresowanych nadesłania opisu technicznego wwb na uniwersalnej platformie gąsienicowej, obejmującej jego budowę i parametry taktyczno-techniczne. Ważny jest też szacunkowy koszt pozyskania, eksploatacji i wycofania z użytkowania oraz sprawdzenie czy potencjalny dostawca realizował podobne zlecenia na pojazdy o identycznych lub zbliżonych do poszukiwanych. Inspektorat sprawdzi, jaki będzie szacunkowy termin dostawy, przy uwzględnieniu kilku etapów – dostawy wersji producenckiej, dostosowania jej do wymogów Wojska Polskiego, wykonania testów funkcjonalnych i w końcu wyposażenia armii w zakładaną liczbę wozów. Na odpowiedzi Inspektorat Uzbrojenia oczekuje do 15 stycznia 2014. Natomiast konsultacje w ramach dialogu technicznego przewidziane są do 15 marca 2014.

Anders w wersji bojowego wozu piechoty z nieco zmienioną stylistyką / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Ogłoszony dialog techniczny jest kolejną, równoległą procedurą pozyskania wozu wsparcia bojowego bazującego na uniwersalnej platformie gąsienicowej. W lipcu 2013, w ramach IV konkursu na wykonanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz bezpieczeństwa i obronności, został zgłoszony, rozpisany na 42 miesiące, program wwb pod kryptonimem Gepard. Obejmuje on opracowanie pojazdu o masie do 35 ton, z wieżą uzbrojoną w armatę 120-mm z automatem ładowania. Wóz ma być opracowany na uniwersalnej, modułowej platformie gąsienicowej w wersji ciężkiej (IV konkurs NCBiR, 2013-07-23).

Stworzony na potrzeby konkursu wwb ma mieć modułowe opancerzenie, systemy aktywnej i pasywnej samoobrony (zabezpieczające przed artyleryjskimi i kierowanymi przeciwpancernymi pociskami, wybuchami min i granatów przeciwpancernych) oraz systemy obserwacyjno-celownicze pozwalające na operowanie w każdych warunkach.

Przyszły wóz wsparcia bezpośredniego ma być zdolny do walki z silnie opancerzonymi i uzbrojonymi pojazdami pancernymi przeciwnika i zapewniać wsparcie dla własnych pododdziałów zmechanizowanych. W 2016 program ma być doprowadzony do etapu prototypu. Na ten cel przewidziano kwotę 90 mln zł.

Demonstrator technologii pojazdu w założeniach niemal identycznego powstał już w postaci wielozadaniowej platformy bojowej Anders, opracowanej przez gliwicki OBRUM w latach 2008-2010. Mimo bardzo ograniczonych środków, wynoszących 23 mln zł (z czego 19 mln zł pochodziło z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa) udało się wtedy skompletować odmiany wwb i bwp (Anders z armatą kal. 105 mm, 2011-09-21; Bwp Anders – następca BWP-1, 2010-12-11). Niestety program został zarzucony w 2012 przez kierownictwo PHO (Koniec Bumaru cz. 5. Zakłamywanie Andersa).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.