Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Heli-Expo 2014: Premiera AW109 Trekker

Lotnictwo cywilne, 26 lutego 2014

Konsorcjum AgustaWestland zaprezentowało najnowszą konstrukcję – AW109 Trekker.

AW109 Trekker, drugi w ofercie przedsiębiorstwa śmigłowiec z podwoziem płozowym. Pierwszym jest SW-4, produkowany w Świdniku / Zdjęcie: AgustaWestland

W trakcie trwającej w Anaheim wystawy Heli-Expo, miała miejsce premiera najnowszego śmigłowca opracowanego przez brytyjsko-włoskie przedsiębiorstwo AgustaWestland. AW109 Trekker jest drugim w jego ofercie wiropłatem z podwoziem płozowym. Pierwszym jest SW-4, skonstruowany i produkowany w zakładach w Świdniku (CAE Elektronik dostarczy symulator SW-4, 2014-02-15, Bezpilotowy SW-4, 2011-03-07).

Konstrukcja AW109 Trekker oparta jest na śmigłowcach AW109 / Grand (Filipiny kupują AW109, 2013-10-29, GrandNew dla Eichsfeld Air , 2013-07-13). Jego maksymalna masa startowa wynosi 3175 kg (3200 kg z ładunkiem 1400 kg na podwieszeniu zewnętrznym). Masa ładunku użytecznego to 1500 kg. Wiropłat może rozwinąć prędkość nigdy nieprzekraczaną (Vne) 296 km/h.

W kabinie pasażerskiej może pomieścić się 6 podróżnych lub 3-4 lekarzy / paramedyków albo 2 członków personelu medycznego i 2 pary noszy. W razie potrzeby dodatkowy pasażer może zająć miejsce II pilota.

Wyposażenie kabiny załogi stanowi awionika glass cockpit Garmin G1000HTM. Wszystkie dane wyświetlane są na dwóch wskaźnikach o przekątnej 10,4 cala. Opcjonalnie możliwe jest zabudowanie trzeciego wskaźnika. Bezpieczeństwo lotu zwiększa zabudowanie układu syntetycznej wizji (Integrated Helicopter Synthetic Vision Technology), z funkcjami wyznaczania trasy lotu (Highway In The Sky, HITS) i zintegrowanego układu ostrzegawczego i ostrzegającego o bliskości ziemi (Integrated Helicopter Terrain Avoidance Warning System, HTAWS) zawierającego bazę danych przeszkód terenowych. Oprócz tego Trekker wyposażony jest w mapy cyfrowe, zdwojone radiostacje VHF/AM, VOR i odbiorniki GPS, rezerwowe przyrządy elektroniczne i transponder działający w Modzie S.

Zespół napędowy składa się z 2 silników turbinowych Pratt & Whitney Canada PW207C, z elektronicznym układem sterowania (FADEC) o mocy  608 kW każdy. Dzięki zabudowaniu 5 zbiorników paliwa Trekker może wykonać lot o długotrwałości 4 h 20 min lub zasięgu 824 km.

Wyposażenie opcjonalne obejmuje wciągarkę o udźwigu 272 kg, hak ładunkowy o nośności 1400 kg, reflektor poszukiwawczy, zewnętrzne głośniki, narty i pływaki awaryjne. AW109 Trekker przystosowany jest do wykonywania zadań ratownictwa medycznego, poszukiwawczo-ratowniczych, porządku publicznego, obserwacyjnych i transportu osób.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra