W Paryżu po raz pierwszy zaprezentowano eksportową wersję wozu patrolowego Hawkei 4x4. Pojazd oferowany jest Siłom Zbrojnym RP.
Na Eurosatory Thales po raz pierwszy zaprezentował pojazd Hawkei 4x4 w wersji eksportowej. Niemniej, jedyną różnicą w porównaniu do odmiany australijskiej (Ostatni prototyp Hawkei, 2013-05-29) jest kierownica umieszczona po lewej stronie. Nazwa pochodzi od łacińskiego określenia jadowitego węża z rodziny zdradnic.
Według nieoficjalnych informacji, Thales Australia prowadzi rozmowy z kilkoma potencjalnymi nabywcami Hawkei w Europie, prawdopodobnie z Holandią i Wielką Brytanią. Pojazd oferowany jest także Polsce i to jednocześnie w dwóch programach wojskowych. Dlatego wczoraj pojazd oglądali przedstawiciele polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, z sekretarzem stanu na czele, jak też parlamentarzyści.
Hawkei występuje w trzech wersjach – czterodrzwiowej z miękkim dachem (odmiana dla jednostek specjalnych, masa własna 6165 kg), czterodrzwiowej z twardym dachem (bazowa odmiana patrolowa, masa własna 6635 kg) oraz dwudrzwiowej ze skrzynią ładunkową (odmiana transportowa o ładowności 3,5 t, masa własna 6540 kg). Dwie pierwsze mieszczą do 6 osób, ostatnia trzech członków załogi. Pojazd może holować przyczepę o masie do 4 t. Do transportu może być podwieszony pod CH-47 i mieści się w ładowni C-130.
Wóz jest odporny na wybuchy min przeciwpancernych, dzięki zastosowaniu dna w kształcie rozwartej litery V i pancernej kapsuły załogi, pozbawionej kanału wału napędowego, jak w HMMWV. W przeciwieństwie do innych pojazdów, ta ostatnia nie jest dospawana do podwozia, ale połączona z nim systemem zaczepów. Hawkei ma bazowe opancerzenie na poziomie pierwszym STANAG 4569, ale jest możliwość jego rozszerzenia do wyższych poziomów za pomocą odpowiednich pakietów opancerzenia.
Hawkei oferowany jest Polsce w dwóch postępowaniach. Przede wszystkim Thales chce zainteresować pojazdem polskich komandosów. Warto przypomnieć, że 2 listopada 2012 rozpoczęła się faza analityczno-koncepcyjna w zakresie możliwości pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych pod kryptonimem Pegaz. Jej celem jest zakup przez Wojska Specjalne nowych pojazdów, w tym 7-tonowych wozów patrolowych.
Ponadto Hawkei jest brany pod uwagę w innym, znacznie szerszym programie, jako element postępowania na 1600 samochodów ciężarowo-patrolowych wysokiej mobilności, w odmianie opancerzonej i nieopancerzonej (Następca Honkera, 2013-06-25). Mają one zastąpić dotychczas używane terenowe Honkery różnych wersji.
W przypadku wyboru pojazdu Hawkei przez polskie Siły Zbrojne, Thales zapowiada szeroki zakres polonizacji i składanie wozu w Polsce, z produkowanych w kraju podzespołów. Obecnie trwają poszukiwania partnerów, którzy mieliby odpowiadać za montaż i dostawę pojazdów oraz ich wsparcie techniczne podczas eksploatacji.