Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Eurosatory 2014: Hawkei dla Polski?

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 czerwca 2014

W Paryżu po raz pierwszy zaprezentowano eksportową wersję wozu patrolowego Hawkei 4x4. Pojazd oferowany jest Siłom Zbrojnym RP.

Eksportowa odmiana wozu patrolowego Thales Hawkei z kierownicą po prawej stronie podczas pokazów dynamicznych na Eurosatory / Zdjęcie: Michał Jarocki

Na Eurosatory Thales po raz pierwszy zaprezentował pojazd Hawkei 4x4 w wersji eksportowej. Niemniej, jedyną różnicą w porównaniu do odmiany australijskiej (Ostatni prototyp Hawkei, 2013-05-29) jest kierownica umieszczona po lewej stronie. Nazwa pochodzi od łacińskiego określenia jadowitego węża z rodziny zdradnic.

Według nieoficjalnych informacji, Thales Australia prowadzi rozmowy z kilkoma potencjalnymi nabywcami Hawkei w Europie, prawdopodobnie z Holandią i Wielką Brytanią. Pojazd oferowany jest także Polsce i to jednocześnie w dwóch programach wojskowych. Dlatego wczoraj pojazd oglądali przedstawiciele polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, z sekretarzem stanu na czele, jak też parlamentarzyści.

Wóz patrolowy Hawkei ma 5,7 m długości i 2,4 m szerokości. Masa własna pojazdu wynosi 6,1-6,7 t, w zależności od wybranej przez użytkownika odmiany. Samochód rozwija prędkość do 130 km/h, a jego zasięg to 600 km

Hawkei występuje w trzech wersjach – czterodrzwiowej z miękkim dachem (odmiana dla jednostek specjalnych, masa własna 6165 kg), czterodrzwiowej z twardym dachem (bazowa odmiana patrolowa, masa własna 6635 kg) oraz dwudrzwiowej ze skrzynią ładunkową (odmiana transportowa o ładowności 3,5 t, masa własna 6540 kg). Dwie pierwsze mieszczą do 6 osób, ostatnia trzech członków załogi. Pojazd może holować przyczepę o masie do 4 t. Do transportu może być podwieszony pod CH-47 i mieści się w ładowni C-130.

Wóz jest odporny na wybuchy min przeciwpancernych, dzięki zastosowaniu dna w kształcie rozwartej litery V i pancernej kapsuły załogi, pozbawionej kanału wału napędowego, jak w HMMWV. W przeciwieństwie do innych pojazdów, ta ostatnia nie jest dospawana do podwozia, ale połączona z nim systemem zaczepów. Hawkei ma bazowe opancerzenie na poziomie pierwszym STANAG 4569, ale jest możliwość jego rozszerzenia do wyższych poziomów za pomocą odpowiednich pakietów opancerzenia.

Konstrukcja nazwana Protected Mobility Vehicle (Light) – PMV-L, została opracowana na potrzeby australijskiego programu zbrojeniowego Land 121. W ramach jego czwartego etapu (Phase 4), Canberra zakupi 1300 lekkich samochodów patrolowych

Hawkei oferowany jest Polsce w dwóch postępowaniach. Przede wszystkim Thales chce zainteresować pojazdem polskich komandosów. Warto przypomnieć, że 2 listopada 2012 rozpoczęła się faza analityczno-koncepcyjna w zakresie możliwości pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych pod kryptonimem Pegaz. Jej celem jest zakup przez Wojska Specjalne nowych pojazdów, w tym 7-tonowych wozów patrolowych.  

Ponadto Hawkei jest brany pod uwagę w innym, znacznie szerszym programie, jako element postępowania na 1600 samochodów ciężarowo-patrolowych wysokiej mobilności, w odmianie opancerzonej i nieopancerzonej (Następca Honkera, 2013-06-25). Mają one zastąpić dotychczas używane terenowe Honkery różnych wersji.

Australijski pojazd charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami terenowymi, co potwierdził pokaz dynamiczny. Przedstawiciele koncernu zwracają uwagę, że komponenty Hawkei pochodzą w większości od europejskich poddostawców (m.in. 3,2-litrowy silnik Steyr M16 SCI spełniający normę Euro 5) / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

W przypadku wyboru pojazdu Hawkei przez polskie Siły Zbrojne, Thales zapowiada szeroki zakres polonizacji i składanie wozu w Polsce, z produkowanych w kraju podzespołów. Obecnie trwają poszukiwania partnerów, którzy mieliby odpowiadać za montaż i dostawę pojazdów oraz ich wsparcie techniczne podczas eksploatacji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.