Embraer zaprezentował transportowiec KC-390. Pierwszym odbiorcą samolotów tego typu będą brazylijskie wojska lotnicze.
Ceremonia prezentacji pierwszego przedseryjnego KC-390 miała miejsce wczoraj, w zakładach Embraera w Gavião Peixoto. W uroczystości wzięli udział minister obrony Brazylii, Celso Amorim, dowódca Força Aérea Brasileira (FAB, wojsk lotniczych Brazylii) generał Juniti Saito oraz delegacje i przedstawiciele z ponad 30 krajów.
Zaprezentowany wczoraj KC-390 jest jednym z dwóch samolotów przedseryjnych, które zostaną użyte do prób naziemnych, w locie i certyfikacyjnych. Oblot pierwszego transportowca ma nastąpić przed końcem br.
W pierwszej kolejności KC-390 trafiać będą do jednostek FAB. Brazylijczycy planują używanie ich nie tylko do transportu ładunków i ludzi, desantowania spadochroniarzy i palet, przetaczania paliwa podczas lotu oraz przewozu rannych i chorych, ale także do zadań poszukiwawczo-ratowniczych i jako samolotów pożarniczych. Od 2016 KC-390 zastąpią w służbie C-130 Hercules, używane obecnie przez 1º/1º Grupo de Transporte i 1º Grupo de Transporte de Tropa, stacjonujące w Rio de Janeiro. Samoloty będą także operowały z lotnisk leżących na terenie Amazonii.
FAB zobowiązały się na razie do nabycia 28 KC-390, napędzanych silnikami International Aero Engines V2500-E5 (Certyfikat dla V2500-E5, 2014-08-29). Kolejne 32 samoloty mają trafić do wojsk lotniczych Argentyny, Chile, Czech, Kolumbii i Portugalii. Embraer szacuje, że zapotrzebowanie rynku na nowe brazylijskie transportowce do 2025 wyniesie 140-210 samolotów (30% rynku dla KC-390, 2013-11-05). Cena jednostkowa KC-390 wynosić ma ok. 70 mln USD (233 mln zł).