Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zhuhai 2014: MA700 lepszy od ATR 72 i Q400?

Lotnictwo cywilne, 11 listopada 2014

Chiński AVIC zaprezentował podczas wystawy Airshow China w Zhuhai makietę kabiny pasażerskiej nowego turbośmigłowego samolotu MA700. Jak zapewniają twórcy, MA700 ma łączyć zalety ATR 72 i Bombardiera Q400.

Makieta kadłuba MA700 prezentowana na wystawie Airshow China 2014 w Zhuhai / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Wang Chengkuan, wiceprezes AVIC Xian Aircraft Industry zauważa, że ATR 72 jest bardzo ekonomiczny, lecz brakuje mu prędkości, z kolei Q400 jest szybki, lecz koszty eksploatacji nie są tak niskie, jak jego europejskiego konkurenta.

MA700 ma się plasować pomiędzy oboma wymienionymi wyżej konstrukcjami. Będzie nieco wolniejszy niż Q400, ale znacznie szybszy niż ATR 72. Pod względem ekonomiczności eksploatacji chińska konstrukcja ma być zaś bliska ATR-owi.

Tak będzie wyglądać kabina pilotów chińskiego turbośmigłowego samolotu komunikacyjnego MA700 / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Silniki Pratt & Whitney PW150C, które będą napędzać chiński samolot, mają zużycie paliwa o ok. 10% mniejsze niż konkurencyjne konstrukcje dostępne na rynku. Przy czym zapewnią MA700 maksymalną prędkość przelotową ok. 640 km/h.

MA700 ma być pierwszym chińskim samolotem komunikacyjnym z napędem turbośmigłowym, który zostanie certyfikowany przez zachodnie władze lotnicze. Świadectwo typu od chińskiego nadzoru lotniczego ma otrzymać w 2017, zaś certyfikat amerykańskiej FAA w 2019.

Tak będzie wyglądać kabina pilotów chińskiego turbośmigłowego samolotu komunikacyjnego MA700 / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

MA700 ma mieć maksymalna masę startową wynoszącą 26 500 kg i maksymalny zasięg 2700 km, jego parametry są jednak zoptymalizowane do tras o długości do 800 km. Będzie mógł wówczas zabierać do 69 pasażerów. MA700 ma być także pierwszym samolotem turbośmigłowym, w którym zostanie zastosowany układ sterowania fly-by-wire.

Prognoza sporządzona przez AVIC mówi, że w ciągu najbliższych 20 lat rynek będzie potrzebował ok. 2000 samolotów klasy MA700. Chińczycy chcą być trzecim co do wielkości graczem na tym rynku (MA700 wejdzie do eksploatacji w 2019, 2013-12-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.