Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szwedzkie BMP-1 dla Iraku

Wojska lądowe, Strategia i polityka, 04 marca 2015

Szwedzkie bojowe wozy piechoty mogą wkrótce trafić do Iraku. Pojazdy zostaną sprzedane i dostarczone przez czeską Excalibur Group.

W ocenie komentatorów, sprzedaż BMP-1 czeskiej VOP-026 była wynikiem naiwności szwedzkich władz. Sztokholm miał bowiem podstawy przypuszczać, że uzbrojenie zostanie w przyszłości wyeksportowane do państw niedemokratycznych lub zaangażowanych w konflikt zbrojny. Zwłaszcza, że z własną ofertą handlową zwróciła się w tym samym czasie do Szwedów Excalibur Group, która nie ukrywała, że zamierza odsprzedać wozy na Bliski Wschód / Zdjęcie: FMV

Wojska lądowe Iraku mogą wkrótce pozyskać 250 ex-szwedzkich bwp BMP-1 (lokalne oznaczenie Pansarbandvagn 501). Wozy zostaną dostarczone przez czeską Excalibur Group. Przedsiębiorstwo to odpowiadało w ostatnich miesiącach m.in. za dostawy uzbrojenia, w tym czterech czołgów podstawowych T-72M1, dla zmagającej się z problemem islamistów Nigerii (Dozbrajanie Nigerii, 2015-02-04).  

Plan przekazania Irakijczykom 250 BMP-1 wzbudza duże kontrowersje w Szwecji. Lokalne prawo zabrania bowiem eksportu uzbrojenia i wyposażenia wojskowego do państw niedemokratycznych lub w rejon konfliktów zbrojnych. Dlatego też, gdy szwedzkie bwp zostały wycofane z linii w 2008, Sztokholm odrzucił ofertę ich odsprzedaży pogrążonemu w wojnie domowej Irakowi oraz niestabilnemu politycznie Jemenowi.  

Pojazdy zostały ostatecznie sprzedane Republice Czeskiej. Wozy zakupiła rządowa VOP-026 (obecnie VOP CZ. s.p.). Szwedzkie bwp miały trafić do uzbrojenia czeskich wojsk lądowych, gdzie zostałyby wykorzystane m.in. jako źródło części zamiennych. Ostatecznie, BMP-1 zostały ponownie odsprzedane, tym razem wspomnianej Excalibur Group. Przedsiębiorstwo włączyło je do swojej oferty eksportowej, skierowanej przede wszystkim do państw Bliskiego Wschodu.  

Nim ex-szwedzkie wozy bojowe trafią ostatecznie do Iraku, zgodę na ich transfer będą musiały wydać też władze Niemiec. Pojazdy pochodzą bowiem z zapasów magazynowych Deutsches Heer (wojsk lądowych Niemiec). Berlin odsprzedał Sztokholmowi 350 bwp na początku lat 1990., by uzupełnić braki materiałowe wojsk lądowych Szwecji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.