Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Dwa H145M dla KSK

Lotnictwo wojskowe, 09 grudnia 2015

Airbus Helicopters dostarczył pierwsze dwa śmigłowce wielozadaniowe H145M dla Kommando Spezialkräfte – jednostki specjalnej wojsk lądowych Niemiec.

KSK pozyska 15 śmigłowców H145M. Ich dostawy zakończą się w połowie 2017 / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Wczoraj w zakładach w Donauwörth przedstawiciele Airbus Helicopters dostarczyli pierwsze dwa lekkie śmigłowce wielozadaniowe H145M (LUH SOF), przeznaczone dla Kommando Spezialkräfte (KSK), jednostki specjalnej wojsk lądowych Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi zamówili 15 śmigłowców tej wersji, w lipcu 2013, będąc zarazem ich pierwszym nabywcą. Wówczas oznaczono je jako EC645 T2.

H145M jest wojskową wersją śmigłowca H145, którego eksploatację rozpoczęto latem 2014 (Certyfikat EASA dla H145M, 2015-05-16). Niedawno odnotowano 10 tys. h nalotu cywilnych wiropłatów tego typu. Maksymalna masa startowa H145M została zwiększona do 3,7 t. Zespół napędowy stanowią 2 silniki Turbomeca Ariel 2E z dwukanałowym cyfrowym układem sterowania (FADEC), o mocy startowej 667 kW każdy. Pozwoliło to na zachowanie własności śmigłowca w zawisie, z jednym silnikiem niepracującym, co zwiększa bezpieczeństwo wykonywania operacji specjalnych i misji ratownictwa bojowego.

H145M może być używany do różnorodnych zadań – transportu, rozpoznania, poszukiwania i ratownictwa, rozpoznania bojem i ewakuacji medycznej. Wersja dla Bundeswehry, oznaczona jako H145M LUH SOF wyposażona jest w duże przesuwane drzwi boczne, które pozwalają na szybkie desantowanie żołnierzy na linach, zawiesie ładunkowe, wciągarkę, karabiny maszynowe zamontowane obrotowo w drzwiach, osłony balistyczne i urządzenia samoobrony.

Śmigłowiec jest wyposażony w cyfrową awionikę Helionix, z czteroosiowym automatycznym pilotem. H145M ma czujniki optoelektroniczne z funkcją namierzania celu (wskaźnik nahełmowy i wskaźnik celu w kabinie) i wojskową awionikę służącą do łączności, nawigacji i zarządzania lotem. Wyposażenie obejmuje także samouszczelniające się zbiorniki paliwa.

Bundeswehra zawarła w bieżącym roku siedmioletnie porozumienie z Airbus Helicopters w sprawie kompleksowych usług wsparcia i obsługi. Do odpowiedzialności producenta należy zarządzanie i wdrożenie działalności obsługowej i napraw, dostawa materiałów i zapewnienie zdatności wiropłatów do lotu.

Innym użytkownikiem śmigłowców H145 są Siły Zbrojne USA, które zamówiły łącznie 427 UH-72A Lakota, przeznaczonych m. in. do misji porządku publicznego i szkoleniowych. Ich średni wskaźnik gotowości operacyjnej wynosi ponad 94% (Amerykanie zamawiają kolejne Lakoty , 2015-11-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.