Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy AT-802A dla MSW Czarnogóry

Lotnictwo cywilne, 19 grudnia 2016

MSW Czarnogóry powiększyło swoją flotę samolotów pożarniczych o pojedynczy samolot AT-802A.

Najnowszy nabytek jednostki lotnictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Czarnogóry – samolot pożarniczy Air Tractor AT-802A / Zdjęcie: Igor Bozinovski

Avio-Helikopterska Jedinica Ministarstva Unutrašnjih Poslova Republike Crne Gore (jednostka lotnictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Czarnogóry) zwiększyła ostatnio swój stan posiadania samolotów pożarniczych. 15 grudnia dołączył do niej pojedynczy Air Tractor AT-802A w konfiguracji lądowej.

Samolot, noszący znaki rejestracyjne C-MIB (nr ser. 802A-0611, ex-N8517Q), został przekazany odbiorcy przez hiszpańskie przedsiębiorstwo Air Tractor Europe SLU, na lotnisku Podgorica-Golubovci. Porozumienie zawarte z Hiszpanami obejmuje także przeszkolenie 2 czarnogórskich pilotów, mających uprawnienia do pilotowania AT-802A Fire Boss.

Nowy samolot AHJ został wyprodukowany w 2015 i wyposażony zgodnie z najnowszym standardem produkcyjnym. Jego napęd stanowi silnik Pratt & Whitney PT6A-67F o mocy 1600 KM, nowy układ zrzutu środka gaśniczego i pasy bezpieczeństwa AmSafe z poduszkami powietrznymi.

Jest to już trzeci Air Tractor AT-802, który czarnogórskie MSW pozyskało od 2008 roku. Zastąpi on w służbie inny samolot tego typu (4O-EAA), który został utracony dniu 21 lipca 2015 w wyniku błędu pilota, po lądowaniu z wypuszczonym podwoziem i kapotażu na Jeziorze Szkoderskim. Następnie AT-802A pozostawał pod wodą przez 24 h, zanim został wydobyty na powierzchnię, a następnie spisany ze stanu.

Zaledwie 11 dni później, 1 sierpnia 2015, AHJ poniosła kolejną stratę, kiedy jeden z jej 2 PZL M18B Dromader, noszący znaki rejestracyjne 4O-BRR, rozbił się na zboczu Kakaričkej Gory i także został spisany ze stanu. Spowodowało to konieczność zakupienia przez MSW Czarnogóry jednego nowego AT-802A i wydzierżawienia jednego Dromader na sezon gaśniczy 2016.

AHJ użytkuje AT-802A od 2008. Wówczas na jej stan weszły 2 samoloty tego typu, noszące znaki rejestracyjne 4O-EAA (nr ser. 802A-0281) i 4O-EAB (nr ser. 802A-0294). Według czarnogórskiego MSW drugi z wymienionych ma przejść przebudowę z wersji wyposażonej w pływaki na wersję lądową, z podwoziem w układzie klasycznym. Pracami zajmą się Air Tractor Europe SLU i Avialsa T-35 SLU. Dzięki temu w sezonie gaśniczym 2016 AJH będzie dysponować flotą samolotów pożarniczych, składającą się z  2 turbośmigłowych AT-802A i pojedynczego PZL M-18B Dromader z napędem tłokowym (4O-BRS, nr ser. 1Z028-04).

Dzięki imponującej pojemności środka gaśniczego (ponad 3104 l) i niewielkim kosztom eksploatacji i obsługi AT-802 stał się standardowym samolotem pożarniczym dla wielu małych krajów w Europie. Ogółem na Starym Kontynencie używanych jest ok. 80 samolotów tego typu, w Czarnogórze, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Chorwacji, Macedonii i na Cyprze, a także w Izraelu (Obsługa macedońskich AT-802 w ZTC , 2016-10-06, Izrael kupuje nowe AT-802, 2015-01-05, Chorwacja kupiła nowego AT-802, 2014-12-05).

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.