Para samolotów AT-802A walczyła z pożarem w okolicach Skopje.
Niewielki pożar lasu, który 1 kwietnia wybuchł w pobliżu Skopje, u podnóża Skopijskiej Czarnej Góry, w ciągu kolejnych 24 h rozprzestrzenił się gwałtownie z powodu silnych wiatrów, powodując zniszczenie ponad 500 ha terenów leśnych. Do walki z żywiołem rzucono początkowo 120 ludzi. Dwa dni później z pomocą przyszła im para samolotów pożarniczych AT-802A Fire Boss należących do podporządkowanej rządowi Macedonii Direkcijaty za zasztita i spasuwanie (DZS, Dyrekcji ochrony i ratownictwa).
3 kwietnia od południa AT-802A (Obsługa macedońskich AT-802 w ZTC , 2016-10-06), noszące znaki rejestracyjne Z3-BGU i Z3-BGV, operujące z portu lotniczego Skopje, wykonały 26 lotów, gasząc pożary w odległości 17 km od lotniska. W trakcie lotów Fire Bossy zrzuciły łącznie 80 600 l wody. Po ok. 4 h pożar został ugaszony. Samoloty zużyły razem ponad 6 500 l nafty Jet-A1.
Mimo, że AT-802A jest wyposażony w podwozie pływakowe i może czerpać wodę z rzek, jezior, czy innych zbiorników, ze względu na brak zbiorników wodnych w pobliżu Skopje i mały dystans do pożaru, postanowiono napełniać zbiorniki Fire Bossów na terenie portu lotniczego, z użyciem pomp o wydatku 2000 l/min. Dzięki temu czas pomiędzy startami samolotów był krótszy niż 15 min, z czego każdy AT-802A znajdował się na ziemi niespełna 7 min. Średni czas całkowitego napełnienia zbiornika środka gaśniczego wyniósł 1 min 40 s.
Niewielka, 15-osobowa Avio Oddelenie na DZS (jednostka lotnictwa Dyrekcji ochrony i ratownictwa) stale bazuje na lotnisku w Skopje. Jej flotę stanowią 3 Fire Bossy (Z3-BGT / 802A-0280, Z3-BGU / 802A-0313 i Z3-BGV / 802A-0329), zakupione w marcu 2009. Stan pełnej gotowości operacyjnej jednostki osiągnięto pod koniec czerwca 2010. Kadrę stanowi 5 doświadczonych pilotów, którzy regularnie sprawdzają swoje kwalifikacje w zatwierdzonej przez EASA organizacji szkoleniowej w Hiszpanii. Po raz ostatni Macedończycy odwiedzili ją pod koniec 2016, wykonując w kompleksowym symulatorze loty odzwierciedlające scenariusze działań przeciwpożarowych i występujące w ich trakcie sytuacje awaryjne.
Avio Oddelenie na DZS działa od 7 lat i jest bardzo znana i szanowana przez społeczeństwo Macedonii ze względu na wykonywane misje oraz fakt, że mimo bycia najmniejszą rządową jednostką lotniczą, uzyskuje wysoki wskaźnik gotowości operacyjnej. Dzięki posiadanym przez nią AT-802A Republika Macedonii uzyskała niezależność od pomocy międzynarodowej i samodzielnie i skutecznie radzi sobie z pożarami, które regularnie nawiedzają kraj od maja do września.
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego