Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot demonstratora BLADE

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 28 września 2017

26 września o 11:00 z lotniska w Tuluzie-Blagnac wystartował do pierwszego lotu Airbus A3400-300 (MSN001) BLADE (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe), z zabudowanymi zewnętrznymi częściami skrzydeł z nowym przydźwiękowym profilem laminarnym. Samolot wylądował w miejscu startu po 3 h 38 min. Lot zapoczątkował kolejny etap badań prowadzonych w ramach Wspólnej Inicjatywy Technologicznej Czyste Niebo (Clean Sky, PAS 2017: Pomysł Airbusa na szybki wirolot , 2017-06-22, ILA 2016: Clean Sky 2 po próbach tunelowych, 2016-06-01).

A340-300 BLADE to pierwszy samolot testowy w świecie mający zewnętrzne części skrzydeł o rzeczywistej strukturze nośnej i przydźwiękowym profilu laminarnym / Zdjęcie: Airbus

Pierwszy lot miał sprawdzić, czy własności pilotażowe samolotu są prawidłowe. Osiągnęliśmy ten cel, wykonując lot z założoną prędkością, na racjonalnej wysokości i sprawdzając, czy wszystko jest w porządku. Sprawdziliśmy też działanie oprzyrządowania pomiarowego, aby wiedzieć, jak używać go podczas następnych lotów – powiedział inżynier prób w locie Philippe Seve. Oprócz niego w skład załogi A340-300 BLADE wchodzili piloci doświadczalni Karl Heinz Mai i Hugues Van Der Stichel oraz inżynierowie prób w locie Jean-François Azzopardi i José Corugedo.

BLADE ma zbadać zasadność wdrożenia w lotnictwie cywilnym nowej technologii, umożliwiającej zmniejszenie wpływu lotnictwa na środowisko poprzez ograniczenie oporu aerodynamicznego tarcia na powierzchni skrzydeł samolotów pasażerskich o 50% i emisji CO2 nawet o 5%. A340-300 BLADE to pierwszy samolot testowy w świecie mający zewnętrzne części skrzydeł o rzeczywistej strukturze nośnej i przydźwiękowym profilu laminarnym. W jego wnętrzu zainstalowano specjalistyczne oprzyrządowanie do prób w locie.

Modyfikacji testowego A340-300 dokonano w ciągu 16 miesięcy w Tarbes, przy wsparciu licznych partnerów przemysłowych z całej Europy. Podczas przygotowań niewielki zespół 10 specjalnie przeszkolonych pilotów, inżynierów i inżynierów prób w locie poświęcił kilka miesięcy na szkolenia w symulatorze oraz zapoznanie się z oprzyrządowaniem, które miało zostać zainstalowane w samolocie.

Zewnętrzne części skrzydeł zostały opracowane przez zespoły z Bremy w Niemczech i Broughton w Wielkiej Brytanii. Na ich pokryciu znajdują się setki czujników mierzących odkształcenie, które pomogą inżynierom Airbusa ocenić jego wpływ na parametry przepływu – metoda taka została zastosowana przez Airbusa po raz pierwszy. Do innych nowości należą umieszczone w kapsule kamery termowizyjne do pomiaru temperatury powierzchni skrzydeł, a także generator akustyczny, mierzący wpływ hałasu na parametry przepływu. Zainstalowano też innowacyjny system reflektometryczny, który podczas lotu mierzy, w czasie rzeczywistym, całkowite odkształcenie skrzydła.

Kluczowym celem projektu jest zmierzenie tolerancji i niedoskonałości powierzchni skrzydła, pomimo występowania których można będzie nadal zachować parametry przepływu laminarnego. Airbus będzie symulował każdą niedoskonałość w sposób kontrolowany, tak więc pod koniec testów znane będą wszystkie tolerancje umożliwiające skonstruowanie skrzydła o przepływie laminarnym. W nadchodzących miesiącach A340-300 BLADE spędzi w powietrzu około 150 h.




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.