W ciągu 4 lotów, wykonanych w warunkach dziennych na południu Francji, załoga jednego z przedseryjnych samolotów transportowych Airbus A400M przeprowadziła pierwsze próby tankowania w locie śmigłowca H225M Caracal za pomocą przewodu elastycznego.
Łącznie zrealizowano 51 kontaktów na sucho (bez podawania paliwa), na wysokości od 305 do 3050 m, przy najmniejszej prędkości wynoszącej 195 km/h. Próby nadzorowali specjaliści centrum prób w locie Direction Générale de l’Armement (francuskiej agencji ds. zakupów wojskowych). Próby potwierdziły pozytywne wyniki poprzednich lotów tego rodzaju, przeprowadzonych na początku 2019. Kolejny etap, zaplanowano na koniec tego roku, będzie obejmował kontakty na mokro (z przetaczaniem paliwa).
Podczas prób przeprowadzono również, zakończone sukcesem, pierwsze loty formacji A400M i śmigłowca H160, wymagane przez DGA w ramach studium wykonalności dla przyszłego wielozadaniowego śmigłowca francuskich sił zbrojnych Guépard.
A400M może przewozić maksymalne 50,8 t paliwa w skrzydłach i centropłacie. W jego ładowni można również zainstalować dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, z których każdy mieści 5,7 t paliwa. Co szczególnie ważne paliwo przenoszone w dodatkowych zbiornikach w ładowni może mieć inny gatunek niż paliwo w zbiornikach głównych, dzięki czemu A400M może tankować różne typy samolotów i śmigłowców.
A400M zademonstrował już zdolnością do podawania paliwa wielozadaniowym samolotom bojowym, takich jak Eurofighter, Rafale, Tornado i F/A-18 i transportowcom A400M, C295 i C-130 (A400M tankuje Rafale , 2019-07-19).
Certyfikowanie A400M jako tankowca znacznie polepszy zdolności wojsk lotniczych eksploatujących je krajów, zwłaszcza Francji i Niemiec, które jako rozwiązanie przejściowe zakupiły amerykańskie KC-130J (Francuzi odebrali pierwszego KC-130J, 2019-09-23).