Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niebezpieczne pęknięcia w Boeingach 737NG

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 28 września 2019

KOMO Newsradio poinformowało o wykryciu podczas niedawnego przeglądu poważnych pęknięć w okuciu mocowania skrzydła do kadłuba samolotu Boeing 737NG. Samolot zrealizował dotąd zaledwie 35 tys. cykli lotów. To niewiele ponad jedna trzecia 90 tys. cykli, dla których był projektowany.

Okucia mocujące skrzydła do kadłuba są kluczowe dla bezpieczeństwa lotu. Ich zniszczenie prowadzi do zniszczenia całego samolotu. Są więc projektowane i wytwarzane ze znacznymi współczynnikami bezpieczeństwa. Ich pęknięcia pojawiają się bardzo rzadko, zwykle pod koniec planowanego czasu eksploatacji samolotu. Ponieważ rozwijają się zazwyczaj powoli, pod kontrolą mechaników okucia z pęknięciami zmęczeniowymi w początkowej fazie można nadal eksploatować.

Komputerowy model struktury Boeinga 737. Do jej projektowania koncern wykorzystał popularny program CATIA / Ilustracja: Boeing

Boeing potwierdził KOMO istnienie problemu z pęknięciami. Nieoficjalnie wiadomo, że po dodatkowych przeglądach wykryto podobne pęknięcia w kolejnych samolotach. O problemie została poinformowana Federal Aviation Administration (FAA). Inspekcje mają być teraz prowadzone na większą skalę.

Według Boeinga, problem nie dotyczy samolotów 737 MAX, ani pochodnych tego modelu, np. P-8 Poseidon. W przypadku 737 MAX nie ma to póki co większego znaczenia, bo samoloty tego typu i tak nie latają (United przedłużają uziemienie 737 MAX, 2019-07-13). Ich loty zostały wstrzymane po kolejnych katastrofach spowodowanych błędami w oprogramowaniu. W katastrofie Boeinga 737 MAX Ethiopion Airlines zginęło 157 ludzi (Katastrofa Boeinga 737 MAX w Etiopii, 2019-03-10), a katastrofa maszyny Lion Air pochłonęła 189 ofiar (Katastrofa Boeinga 737 w Indonezji, 2018-10-29).

Na razie nie zdecydowano o uziemieniu samolotów modelu 737NG. Gdyby okazało się, że pęknięcia pojawiły się w większej liczbie samolotów, Boeing będzie miał poważny problem (3,6 mld USD straty Boeinga, 2019-07-19). Naprawa jednego z głównych węzłów płatowca może być bowiem bardzo trudna.

737NG to generacja Boeingów 737, którą produkowano przed 737 MAX. Były to modele oznaczane jako 737-600/-700/-800/-900. Ich produkcję rozpoczęto w 1996, a zakończono niedawno w zakładach w Renton.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.