Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niebezpieczne pęknięcia w Boeingach 737NG

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 28 września 2019

KOMO Newsradio poinformowało o wykryciu podczas niedawnego przeglądu poważnych pęknięć w okuciu mocowania skrzydła do kadłuba samolotu Boeing 737NG. Samolot zrealizował dotąd zaledwie 35 tys. cykli lotów. To niewiele ponad jedna trzecia 90 tys. cykli, dla których był projektowany.

Okucia mocujące skrzydła do kadłuba są kluczowe dla bezpieczeństwa lotu. Ich zniszczenie prowadzi do zniszczenia całego samolotu. Są więc projektowane i wytwarzane ze znacznymi współczynnikami bezpieczeństwa. Ich pęknięcia pojawiają się bardzo rzadko, zwykle pod koniec planowanego czasu eksploatacji samolotu. Ponieważ rozwijają się zazwyczaj powoli, pod kontrolą mechaników okucia z pęknięciami zmęczeniowymi w początkowej fazie można nadal eksploatować.

Komputerowy model struktury Boeinga 737. Do jej projektowania koncern wykorzystał popularny program CATIA / Ilustracja: Boeing

Boeing potwierdził KOMO istnienie problemu z pęknięciami. Nieoficjalnie wiadomo, że po dodatkowych przeglądach wykryto podobne pęknięcia w kolejnych samolotach. O problemie została poinformowana Federal Aviation Administration (FAA). Inspekcje mają być teraz prowadzone na większą skalę.

Według Boeinga, problem nie dotyczy samolotów 737 MAX, ani pochodnych tego modelu, np. P-8 Poseidon. W przypadku 737 MAX nie ma to póki co większego znaczenia, bo samoloty tego typu i tak nie latają (United przedłużają uziemienie 737 MAX, 2019-07-13). Ich loty zostały wstrzymane po kolejnych katastrofach spowodowanych błędami w oprogramowaniu. W katastrofie Boeinga 737 MAX Ethiopion Airlines zginęło 157 ludzi (Katastrofa Boeinga 737 MAX w Etiopii, 2019-03-10), a katastrofa maszyny Lion Air pochłonęła 189 ofiar (Katastrofa Boeinga 737 w Indonezji, 2018-10-29).

Na razie nie zdecydowano o uziemieniu samolotów modelu 737NG. Gdyby okazało się, że pęknięcia pojawiły się w większej liczbie samolotów, Boeing będzie miał poważny problem (3,6 mld USD straty Boeinga, 2019-07-19). Naprawa jednego z głównych węzłów płatowca może być bowiem bardzo trudna.

737NG to generacja Boeingów 737, którą produkowano przed 737 MAX. Były to modele oznaczane jako 737-600/-700/-800/-900. Ich produkcję rozpoczęto w 1996, a zakończono niedawno w zakładach w Renton.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.