Lotnisko Chopina utrzymało wyniki przewozowe, które były wyższe od wcześniej prognozowanych. Dokładnie 7 473 734 pasażerów odprawił stołeczny port w całym 2021. W grudniu ub. r. z Lotniska Chopina skorzystało 741 tys. pasażerów.
Światowe lotnictwo nadal zmaga się z różnego rodzaju obostrzeniami i zmieniającymi się przepisami, które nie pozwalają na dotarcie do wielu rejonów świata. Ubiegły rok jednak niewątpliwie okazał się łaskawszy od poprzedniego. W 2021 na Lotnisku Chopina trzy razy udało się przekroczyć granicę miliona pasażerów w ciągu jednego miesiąca, a na koniec roku bilans wyniósł prawie 7,5 mln obsłużonych pasażerów, co stanowi wzrost o 36% w stosunku do 2020 i jest wynikiem o 2% wyższym, niż zakładały prognozy.
Co ważne procentowa odbudowa ruchu pasażerskiego w 2021 w stosunku do 2019 roku wyniosła 40%, co stawia Lotnisko Chopina przed takimi lotniskami jak: Praga, Budapeszt, Wiedeń, Berlin, Kopenhaga i Helsinki.
– Stabilny i zadowalający wynik pokazuje tendencję do stopniowej odbudowy ruchu na polskich lotniskach. Wynik ostatniego miesiąca na Lotnisku Chopina był o ponad 230%. lepszy od zeszłorocznego i wyższy, niż zakładały nasze prognozy – mówi Anna Dermont, dyrektor Biura Marketingu i PR.
Prawie 64% pasażerów podróżowało na pokładach przewoźników tradycyjnych. Podróże z liniami niskokosztowymi wybrało ponad 16% pasażerów, a czartery – około 20 %. Procentowy rozkład pasażerów w ruchu tradycyjnym wyniósł w okresie od stycznia do końca grudnia nieco ponad 80%. Najpopularniejszym przewoźnikiem regularnym pozostaje niezmiennie PLL LOT, który ma prawie 60%. udziału w przewozach pasażerskich. Na drugim miejscu znajduje się Wizz Air z niespełna 20-% udziałem, a na trzecim – Lufthansa (Powrót PLL LOT do Miami, 2021-12-10).
Liczba realizowanych tras regularnych w 2021 wyniosła 140 i była większa niż w szczytowym 2019, kiedy realizowano 131 tras regularnych. Do rozkładu w 2021 wróciło 109 tras, które funkcjonowały w 2019 i pojawiło się 27 nowych – tras głównie wakacyjnych, w sezonie letnim.
W pierwszej piątce najczęściej wybieranych kierunków na trasach regularnych znalazły się: Paryż, Londyn, Frankfurt, Kijów i Amsterdam. Jeśli chodzi o czartery – przez cały 2021 najchętniej wybierane były krótsze południowe trasy, jak Antalya, Hurghada, Marsa Alam, Rodos czy Heraklion. Warto podkreślić, że do Antalii w sezonie letnim operowało aż 8 przewoźników, w tym 3 z nich (Corendon, SunExpress oraz Turkish Airlines) wykonywało loty w ruchu regularnym, co było nowością na rynku.
Najlepiej z kryzysem poradził sobie segment przewozów cargo. Wynikało to m.in. ze zwiększonej liczby przewożonych materiałów medycznych i szczepionek oraz wzrostu sprzedaży drogą internetową. Ze względu na mniejszy udział w lotach samolotów pasażerskich szerokokadłubowych zmieniła się struktura przewozów – wzrósł udział all cargo, a spadł belly cargo. Przez cały 2021 na Lotnisku Chopina odprawiono 97 453 t cargo, co stanowi praktycznie 100% frachtu sprzed pandemii, kiedy wynik ten wyniósł 97 784 t. W listopadzie 2021 tonaż towarów wzrósł o 8 510 t. Najpopularniejszymi kierunkami cargo w 2021 były Lipsk, Kolonia i Dubaj, a najbardziej znaczącym przewoźnikiem były PLL LOT, na drugim miejscu – DHL, a na trzecim – UPS Airlines.
Prognozy wskazują, że 2022 powinien być zdecydowanie lepszy od minionego. Pasażerowie nadal chętnie podróżują samolotem, a powoli również przyzwyczajają się do życia w obecnej sytuacji.
– Tworzone są kolejne procedury zabezpieczeń, które są coraz bardziej skuteczne, znaczna część osób podróżujących transportem lotniczym jest zaszczepiona. Spodziewamy się dalszego powrotu tras zamkniętych od 2020, także przewoźników takich jak UIA, Brussels Airlines, czy Air Baltic, kolejnych nowych tras oraz nowych przewoźników, jak zapowiadany już wcześniej Air Seychelles – dodaje Anna Dermont (5 mln pasażerów na Lotnisku Chopina, 2021-10-04).