Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Izraelskie komponenty bsl dla Rosji

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 października 2010

Wczoraj IAI i Oboronprom podpisały kontrakt na dostawę komponentów i technologii montażu bsl. Według nieoficjalnych źródeł, jest on wart 400 mln USD.

Kontrakt został podpisany wczoraj wieczorem przez (na zdjęciu siedzi po lewej) dyrektora generalnego korporacji Oboronprom (spółki zależnej Rostechnologii) Andrieja Reusa i prezesa IAI (Israel Aerospace Industries) Itzhaka Nissana, w obecności rosyjskiego ministra przemysłu i handlu Wiktora Christienki (z lewej) i szefa rady dyrektorów IAI Yaira Shamira (z prawej). Dostawy komponentów do montażu bezpilotowców mają rozpocząć się w 2011.

Nie podano oficjalnej wartości kontraktu. Jednak izraelska gazeta Globes podaje, że wynosi ona ok. 400 mln USD. Aż 280 mln USD ma zostać wpłaconych jako zaliczka, reszta będzie wypłacana w miarę dostarczania komponentów przez IAI. Kontrakt wejdzie oficjalnie w życie po zatwierdzeniu go przez władze FR.

Dostawy mają potrwać 3 lata. Montownia bsl z dostarczanych podzespołów ma zostać zbudowana w Tatarstanie. Na podstawie wcześniej podpisanej umowy, władze tej republiki mają wesprzeć finansowo inwestycje Oboronpromu. Rosjanie chcą uzyskać dostęp nie tylko do nowoczesnych technologii, ale i efektywnych systemów zarządzania produkcją i eksploatacją bsl. Według przedstawicieli Oboronpromu, kontrakt przewiduje etapowe zastępowanie w produkowanych bezpilotowcach podzespołów importowanych komponentami produkcji rosyjskiej.

To nie pierwszy zakup izraelskich bsl przez Rosję. W kwietniu 2009 oba kraje zawarły kontrakt na dostawę12 bezpilotowców Bird-Eye 400, I-View MK150 i Searcher Mk II za 53 mln USD (Rosja kupiła izraelskie bsl za 50 mln USD, 2009-04-07). Kolejny kontrakt na 36 bsl był wart ok. 100 mln USD (Rosja kupuje kolejne izraelskie bsl, 2009-12-08). W 2010 ogłoszono zakup przez Rosję jeszcze 15 bsl. We wrześniu ministrowie obrony obu krajów podpisali pierwszą od 15 lat umowę o współpracy wojskowo-technicznej, która utorowała drogę do wczorajszego kontraktu.

Analitycy wiążą kontrakt na montaż bsl z rezygnacją FR z dostaw do Iranu systemów obrony powietrznej S-300 (Rekompensata za S-300 dla Iranu, 2010-10-07), co było dla Rosjan bardzo trudną, wiążącą się z poważnymi stratami decyzją. Wskazują przy tym, że Izrael będzie dostarczał bezpilotowce wbrew stanowisku USA. Z kolei w Rosji protestowali producenci rodzimych systemów bezpilotowych. Jednak zarówno urzędnicy ministerstwa obrony, jak i dowódcy wojskowi uznali, że rosyjskie bsl nie spełniają wymagań współczesnego pola walki, mimo zainwestowania w ich rozwój znacznych środków, według ministra obrony przekraczających 5 mld rubli (5 mld rubli zmarnowanych na bsl, 2010-04-07). Brak nowoczesnych bsl Rosjanie odczuli szczególnie boleśnie w czasie konfliktu z Gruzją w 2008. Nie wiadomo, jak umowa z Rosją wpłynie na specjalne stosunki między Tbilisi a Tel Awiwem (Oś Tibilisi - Tel-Awiw?, 2008-09-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.