Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bezbronne Falklandy?

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 10 listopada 2010

Emerytowani brytyjscy admirałowie zarzucili brytyjskiemu rządowi, że przez wycofanie samolotów pokładowych Harrier, uniemożliwiają obronę Falklandów przed Argentyńczykami.

</span>Harrier, lądujący na pokładzie HMS Ark Royal /Zdjęcie: Royal Navy

List przesłali do The Times wysocy rangą, emerytowani oficerowie Royal Navy, z byłym jej dowódcą, Lordem Westem. Stwierdzili, że natychmiastowe wycofanie lotniskowca Ark Royal, a w przyszłym roku również pokładowych Harrierów (zobacz: Drastyczne redukcje Londynu), pozbawi Wielką Brytanię możliwości obrony Falklandów-Malwinów. Nowe, duże lotniskowce nie osiągną bowiem gotowości operacyjnej przed 2020, a remontowany obecnie HMS Illustrious, będzie występował jedynie w roli śmigłowcowca.

Stwierdzili, że oparcie bezpieczeństwa archipelagu wysp wyłącznie o samoloty stałego bazowania (zobacz: Eurofightery na Falklandach), będzie niewystarczające. Tymczasem Argentyńczycy niezmiennie starają się o ich odzyskanie. Uznali, że utrata należących od 1833 do Korony Falklandów, będzie miała druzgocące skutki, podobnie, jak utrata Singapuru, która stała się momentem zwrotnym w rozpadzie brytyjskiego imperium kolonialnego.

Dodali, że wycofanie Harrierów jest również nieopłacalne. Ich użytkowanie jest zdecydowanie tańsze niż samolotów Tornado, które przejmą na siebie obowiązki pinowzlotów. W związku z tym, wezwali rząd do zmiany decyzji.

W odpowiedzi minister obrony, Liam Fox powiedział, że Londyn jest w stanie obronić Falklandy. Obecnie stacjonują tam zdecydowanie większe siły, niż w 1982. Przypomnijmy, że wojska lądowe utrzymują na wyspach 500 żołnierzy. Przybrzeżne wody patroluje stale przynajmniej jedna fregata lub niszczyciel, a przestrzeń powietrzną 4 samoloty bojowe, obecnie najnowocześniejsze myśliwce Eurofighter Typhoon. Zdecydowanie zwiększono również przepustowość portów i rozbudowano bazy wojskowe.

Odnośnie wycofania Harrierów, szef resortu powiedział, że mając wybór między rezygnacją z pionowzlotów i klasycznych, ciężkich Tornado, zdecydowano się pozostawić w służbie te drugie, ze względu na to, że są aktywnie i z powodzeniem wykorzystywane w Afganistanie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.