Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne NH90 dla Francji

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 lipca 2012

W zakładach Eurocoptera w Marignane odbyła się uroczystość przekazania francuskim siłom zbrojnym dwóch śmigłowców NH90 (w konfiguracji dla wojsk lądowych - TTH i dla marynarki wojennej - NFH).

NH90 jest produkowany przez powstałe w 1992 konsorcjum NHIndustries (NHI), w którego skład wchodzi włosko-brytyjska AgustaWestland (32%), francuski Eurocopter (31,25%), niemiecki Eurocopter Deutschland (31,25%) i Stork Fokker Aerospace (5,5%). Jego prototyp oblatano w grudniu 1995. Do służby wszedł w 2006. Pierwsze egzemplarze przekazywano Bundeswehrze / Zdjęcie: Eurocopter

Śmigłowce odebrała francuska agencja zamówień wojskowych (DGA). Uroczystość odbyła się 27 lipca w obecności gen. Oliviera de la Motte, dowódcy szkoły lotnictwa wojsk lądowych, a także przedstawicieli ministerstwa obrony. Śmigłowce stanowiły, odpowiednio, drugą (TTH - Tactical Transport Helicopter) i siódmą (NFH - NATO Frigate Helicopter) maszynę przekazaną dwóm rodzajom francuskim sił zbrojnych.

Wojska lądowe złożyły do tej pory zamówienie na 34 TTH z opcją na dodatkowe 34 w przyszłości (docelowo wojska lądowe mogą zakupić nawet 130 TTH). Odebranie pierwszej maszyny miało miejsce pod koniec stycznia br. (Dostawa francuskiego NH90 TTH, 2012-02-01). Docelowo mają one zastąpić wykorzystywane obecnie śmigłowce Puma.

Z kolei pierwszy NH90 NFH wszedł do wyposażenia lotnictwa marynarki wojennej w połowie 2010 (Morski NH90 również we Francji, 2010-05-01). MW zamówiła do tej pory 27 takich śmigłowców, (13 w wersji wsparcia i 14 w wersji bojowej). NFH mają docelowo stacjonować na fregatach FREMM. Kilka miesięcy temu przeprowadzono testy operowania śmigłowca w pokładu pierwszego z planowanych do przyjęcia okrętów (NH90 na FREMM, 2012-03-08). NFH mają zastąpić śmigłowce Westland Lynx oraz SA 321 Super Frelon stacjonujące w bazach lotnictwa MW w Hyères and Lanveoc-Poulmic.

NH90 są nowoczesnymi konstrukcjami. Dotyczy to m.in. kadłuba, wykonanego w dużej mierze z włókien węglowych, do zapewniło o 20% mniejszą masę, w stosunku do konwencjonalnych rozwiązań. Na początku głównymi odbiorcami śmigłowców NH90 były Francja, Niemcy i Włochy w 2001 dołączyły Portugalia i Holandia. Później umowy na dostawy zawarły Australia, Belgia, Finlandia, Grecja, Nowa Zelandia, Norwegia, Oman, Hiszpania i Szwecja. Przed kilkoma tygodnia portugalskie MO ogłosiło zawieszenie udziału w programie rozwoju NH90, a także zrezygnowało z pierwotnych planów zakupu 10 maszyn tego typu. Powodem stał się kryzys finansowy, którego skutki dotknęły także budżetu sił zbrojnych Portugalii (Portugalia zrezygnowała z NH90, 2012-07-03).

Portfel zamówień na NH90 wynosi obecnie 529 egz. z 14 krajów. Linie montażowe ulokowano w 6 z nich: Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Finlandii i Australii. Do tej pory producent przekazał odbiorcom 118 śmigłowców.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.