Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

INS Arihant na testach

08 sierpnia 2012

Indyjski okręt podwodny o napędzie atomowym, INS Arihant ma niebawem rozpocząć serię testów morskich. Jest to pierwsza z pięciu planowanych do wprowadzenia do służby jednostek tego typu.

INS Arihant w doku Hindustan Shipyard Limited / Zdjęcie: Indian Defence Board

INS Arihant jest pierwszym z serii 5 (niektóre źródła podają liczbę 4) okrętów podwodnych o napędzie atomowym typu Arihant, opracowywanych przez Hindustan Shipyard Limited (HSL) w Visakhapatnam, na wschodzie kraju. Okręty budowane są w oparciu o projekt konstrukcyjny Advanced Technology Vessel (ATV). Pierwsze prace nad nową platformą rozpoczęły się jeszcze w latach 90. W przyszłości okręty te mają stanowić uzupełnienie indyjskiej triady nuklearnej, bowiem projektowane są one jako platforma do przenoszenia pocisków balistycznych. Na ich wyposażeniu mają znaleźć się dwa rodzaje SLBM: rozwijany od lat 90. pocisk K-15 Sagarika, o zasięgu do 700km, i (w przyszłości) K-4, o zasięgu do 3,5 tys. km.

Jak podali przedstawiciele indyjskiego MO, testy pierwszego okręty typu Arihant mają rozpocząć się w najbliższym czasie. Decyzja o ich przeprowadzeniu zapadła po pozytywnym zakończeniu wszystkich lądowych procedur sprawdzających funkcjonowanie systemów okrętu, a także instalacji 83-megawatowego reaktora PWR, dzięki któremu okręt będzie w stanie rozwijać prędkość do 24 w. Pierwotnie testy morskie zaplanowane były na 2011, jednak ze względu na pojawiające się problemy techniczne, próby zostały przełożone na br. Jeżeli testy wypadną pozytywnie, okręt zostanie przekazany indyjskiej marynarce wojennej w przeciągu kilkunastu następnych miesięcy.

Pozostałe z planowanych do zbudowania jednostek znajdują się obecnie w różnych stadiach montażu. Najbardziej zaawansowany z nich, INS Aridhaman, ma zostać poddany testom morskim nie wcześniej niż w 2015. W optymistycznym wariancie indyjskie ministerstwo obrony planuje wprowadzenie do służby wszystkich jednostek do końca obecnej dekady. Władze przyznają jednak, że dotrzymanie tego terminu może okazać się problematyczne, uwzględniając ryzyko ponownego pojawienia się problemów technicznych, podobnie jak to było w przypadku INS Arihant.

Okręty typu Arihant nie będą pierwszymi rodzimymi jednostkami o napędzie atomowym znajdującymi się w wyposażeniu indyjskiej MW. Kilka miesięcy temu Rosja wypożyczyła Indiom na okres 10 lat atomowy okręt podwodny INS Chakra, czyli ex-Nerpę, Projektu 971U (Indie przejęły Nerpę, 2012-01-04; INS Chakra w służbie, 2012-04-04). Podpisanie wstępnej umowy o wypożyczeniu okrętu Indiom odbyło się 2004, jednak cały proces uległ opóźnieniu i został formalnie zakończony dopiero pod koniec 2011 (Nerpa gotowa do przekazania Indiom, 2011-12-30) z powodu pojawiających się problemów technicznych oraz pożaru, który wybuchł na pokładzie jednostki (Nerpa - wokół przyczyn awarii, 2008-11-11). INS Chakra ma w pierwszej kolejności służyć jako platforma do szkolenia przyszłych załóg okrętów typu Arihant. Nie ulega jednak wątpliwości, że wprowadzenie jednostki do służby w znaczny sposób podniesie możliwości operacyjne indyjskiej MW, starającej się obecnie o zmniejszenie przewagi floty ChRL.

Wprowadzenie do służby okrętów typu Arihant, będzie stanowiło krok milowy w rozwoju potencjału operacyjnego podwodnego komponentu indyjskiej MW. Niemniej jednak w dalszym ciągu problemem pozostaje sprawność okrętów o napędzie konwencjonalnym. Wykorzystywane obecnie przez Indie jednostki typu Sindhughosh - czyli rosyjskich okrętów proj. 877 i typu Shishumar (niemieckie, Typ 209) - odpowiednio 10 i 4 egz. - są już przestarzałe i w przypadku wielu z nich ich resursy zbliżają się do końca. Z tego względu, jak podają eksperci, każdorazowo jedynie 7 okrętów może znajdować się w morzu (reszta znajduje się w dokach przechodząc lub oczekując na naprawę), przy czym ich łączny potencjał operacyjny rozdzielany jest na wszystkie akweny morskie znajdujące się w orbicie zainteresowań New Delhi.

Poprawę, choć nie całkowitą, tej sytuacji będzie można odczuć po zakończeniu prac nad 6 francuskimi okrętami podwodnymi typu Scorpene, budowanymi obecnie przez Mazagon Dock Limited (MDL). Pierwsze okręty miały trafic do użytkownika w br., jednak ze względu na problemy techniczne, program zanotował dwuletnie opóźnienie. W 2010 Indie ogłosiły przetarg na dostawę 6 diesel-elektrycznych okrętów podwodnych nowej generacji (Indie ogłoszą przetarg na okręty podwodne, 2010-07-12). Koszt programu ma wynieść blisko 11 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.