Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Francuska kontrpropozycja

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 01 października 2012

Mimo wyboru przez Szwajcarię 22 myśliwców JAS-39E/F Gripen, przegrana francuska Dassault Aviation konsekwentnie składa kolejne propozycje. Wykorzystuje fakt, że nie podpisano dotąd finalnej umowy w sprawie szwedzkich samolotów.

Francuskie Rafale zostały dotąd kupione jedynie przez rodzime siły zbrojne. Zostały jednak wybrane w dużym przetargu indyjskim, na minimum 126 samolotów. Szwedzi nie mają tak spektakularnych sukcesów zagranicznych. Co więcej, bez realizacji kontraktu eksportowego, nie zamierzają sfinansować budowy wersji E/F i przedłużyć okresu służby Gripenów / Zdjęcie: Dassault Aviation

Przedstawiciele szwedzkiego rządu – w projekcie budżetu na 2013 – dopuszczają możliwość utraty szwajcarskiego zlecenia na 22 myśliwce Saab JAS-39E/F Gripen. Faktem jest bowiem, że do tej pory potencjalny użytkownik wybrał szwedzką konstrukcję (Zwycięstwo Gripena w Szwajcarii, 2011-12-01) oraz podpisał ramową umowę o ich zakupie (Szczegóły o szwajcarskich Gripenach, 2012-08-29), nie uzgodnił jednak jeszcze finalnego porozumienia o kupnie-sprzedaży.

Przedstawiciele szwedzkiego rządu deklarują, że równolegle z transakcją eksportową zrealizują program modernizacji 60-80 obecnie wykorzystywanych maszyn odmian A/B i C/D do szwajcarskiej odmiany E/F. Jednak we wspomnianym już projekcie przyszłorocznego budżetu poinformowali, że w przypadku fiaska sprzedaży eksportowej, zrezygnują także z rodzimego programu modernizacyjnego.

Gdyby Szwajcaria zrezygnowała z Gripenów, pewne szanse stwarzałaby jeszcze Brazylia. Gripen konkuruje tam z Rafale i z amerykańskim E/A-18E/F Super Hornet. Należy przy tym zaznaczyć, że mimo najniższych kosztów zakupu i użytkowania, traktowany jest raczej jako outsider tego postępowania.

Szwajcarski kontrakt Saaba jest finalizowany zgodnie z planem, jednak związany jest z dwoma czynnikami ryzyka. Pierwszy dotyczy uwarunkowań politycznych i niechęci do programu ze strony lewicowej opozycji oraz pacyfistów. Drugi czynnik związany jest z aktywnością przedstawicieli Francji i Dassault Aviation.

Pod koniec sierpnia br. złożyli oni parlamentarzystom nową ofertę finansową. Pierwotna – związana ze sprzedażą 18 Rafale z pełnymi pakietami pomocniczymi – była droższa od ceny, jaką Szwedzi zażądali za 22 Gripeny. Później Francuzi przedstawili zmienioną propozycję (Szwajcarska kontroferta Dassault, 2012-01-30). Obecnie oferują rozwiązanie wielowariantowe.

Jego pierwszą odmianą jest sprzedaż 22 Rafale ze równowartość 3,3 mld USD (a więc za identyczna kwotę co w przypadku 22 JAS-39E/F). Druga dotyczy 18 myśliwców za 3,1 mld USD. Następna – tańsza – nie obejmuje wyposażenia rozpoznawczego oraz zapewniającego możliwość wykonywania uderzeń na cele lądowe, a także dostaw symulatorów.

Ostatnia dotyczy jedynie 12 myśliwców z pełnymi możliwościami operacyjnymi i zapleczem. Jest warta 2,34 mld USD, jednak Francuzi zapewniają, że tuzin samolotów Dassaulta oferuje te same możliwości bojowe co 22 maszyny Saaba. Mimo, że szacunki te powinny budzić wątpliwości (dostępne dane wskazują, że różnica między obu konstrukcjami nie jest aż tak duża), w ten sposób skonstruowana oferta może wpłynąć na ostateczne decyzje szwajcarskich parlamentarzystów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.