Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Droższe szwajcarskie samoloty?

Strategia i polityka, 20 sierpnia 2010

Do szwajcarskich mediów przedostał się niejawny dokument resortu obrony, wskazujący, że zakup 22 samolotów wielozadaniowych ma pochłonąć nie 2 a prawie 5 mld USD.

</span>Bez względu na krytykę opozycji, Szwajcaria będzie musiała zastąpić wiekowe F-5E. Proces ich wycofywania ma się rozpocząć jeszcze w bieżącym roku. Walkę o lukratywny kontrakt rozstrzygną między sobą Gripen, Eurofighter i Rafale / Zdjęcie: MO Szwajcarii

Według doniesień szwajcarskich mediów, niejawny raport ministerstwa obrony określił koszt pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych na równowartość 3,8 mld Euro, czyli 4,9 mld USD.

Informacja wywołała natychmiastową reakcję lewicowej opozycji, zarzucającej ministrowi Ueli Maurerowi zbytnią rozrzutność w okresie poszukiwania oszczędności budżetowych. Nawet niektórzy ministrowie partii rządzącej uznali, że jest to kwota za wysoka.

Prawdopodobnie jednak ich wątpliwości są nieuzasadnione. Z wcześniejszych zapewnień resortu wynika bowiem, że pierwsza transza dostaw ma dotyczyć nie mniej niż 22 samolotów. Oznacza to, że ich koszt jednostkowy wyniósłby aż 223 mln USD. Tymczasem za tę sumę można kupić najdroższe myśliwce świata, łącznie z bogatym pakietem dodatkowym.

Przykładem jest kontrakt między BAE Systems a Arabią Saudyjską, która kupiła 72 drogie Eurofightery za cenę jednostkową 123 mln USD. Szacuje się, że wraz z uzbrojeniem, serwisowaniem w ciągu całego okresu ich użytkowania i ewentualnymi modernizacjami, kwota ta może osiągnąć nieco ponad 450 mln USD (zobacz: Eurofightery Arabii Saudyjskiej).

Oznacza to, że ministerialny dokument dotyczył większej niż 22 liczby zakupionych samolotów, albo zawierał w sobie również dodatkowe koszty.

Co więcej, ujawnione w ubiegłym roku oficjalne dane wskazują, że resort obrony zamierza przeznaczyć na zakup równowartość zaledwie 1,9 mld USD. Daje to o wiele bardziej realną cenę jednostkową, ponad 86 mln USD.

Istnieje możliwość, że przeciek został sprowokowany przez przeciwników zakupu samolotów. W ubiegłym roku pacyfistom, wspieranym przez lewicową opozycję, udało się doprowadzić do zamrożenia przetargu i wymusić referendum w tej sprawie. Głosowanie ma odbyć się już w przyszłym miesiącu (zobacz: Szwajcarskie przyspieszenie).

Rząd - mimo problemów budżetowych - w ciągu ostatnich kilku miesięcy opowiadał się zdecydowanie za dokończeniem przetargu. Zakup samolotów będzie wiązał się z transakcjami kompensacyjnymi. Wartość każdej z ofert offsetowych oscyluje między 5 a 6 mld USD. Urzędnicy wskazują, że tak duże inwestycje mogą stać się jednym z czynników, przyspieszających wychodzenie szwajcarskiej gospodarki z obecnego kryzysu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.