Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Mi-26T2 kontra CH-47 Chinook w Indiach

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 11 października 2012

Rosja i USA walczą o kontrakt na dostawę 15 ciężkich śmigłowców transportowych dla Indii. Zarówno Rosoboroneksport, jak i Boeing wydały oświadczenia o pewności wygranej w przetargu.

Mi-26 rosyjskiej firmy Werikal-T ewakuuje z pola walki w Afganistanie CH-47. Ta usługa kosztowała amerykańskiego podatnika 300 tys. USD

We wrześniu komisja przetargowa przystąpiła do ostatniego etapu ogłoszonego w 2009 przez Indie postępowania w sprawie zakupu 15 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing oferuje Indiom Apache i Chinooki, 2009-10-23. Według informacji ze źródeł zbliżonych do indyjskiego ministerstwa obrony, obie propozycje przeszły pozytywną ocenę możliwości technicznych oraz proponowanego offsetu (Indie coraz bliżej decyzji w sprawie śmigłowców, 2012-10-04). Dowódca indyjskich wojsk lotniczych, marszałek lotnictwa NAK Browne, niedawno poinformował, że komisja ocenia teraz koszty eksploatacji tych maszyn w całym okresie służby.

W jego opinii decyzja zostanie podjęta w przeciągu najbliższych kilku miesięcy, chyba, że jeden z dostawców przedstawił niepełną odpowiedź na postawione pytania. Wtedy potrzebny będzie dodatkowy czas na ich udzielenie, powiedział marszałek Browne.

Od paru dni obaj konkurenci, Boeing i Rosoboroneksport, prowadzą kampanię oświadczeń medialnych i przekonują, że to właśnie ich oferta jest najlepsza. Prawdopodobnie związane to jest z najbliższą listopadową wizytą Władimira Putina w Indiach.

Rosjanie podkreślają, że ich najnowsza odmiana śmigłowca Mi-26 charakteryzuje się odmiennymi od konkurenta parametrami technicznymi. Jego maksymalna masa startowa to 56 t, gdy Chinooka wersji F – 22,7 t. Przekłada się to na zabierany ładunek. W przypadku Mi-26T2 jest to 20 t lub 70-100 żołnierzy z ekwipunkiem, gdy dla CH-47F wartości te wynoszą odpowiednio 9 t i 35-50 żołnierzy.

Rosjanie podkreślają również, że Mi-26 był wykorzystywany do transportu uszkodzonych Chinooków w Afganistanie, a za jedną z takich misji rosyjscy piloci zostali wyróżnieni przez prezydenta USA (Mi-26T ewakuował Chinooka w Afganistanie, 2009-10-14).

Boeing z kolei akcentuje, że Chinooki mogą być przewożone wewnątrz Boeingów C-17 Globmaster III (Indie kupiły 10 tych maszyn), co znacznie zwiększa zdolności operacyjne CH-47F. Jako dowód przypomniano, że egzemplarz testowany w Indiach przyleciał do tego kraju właśnie na pokładzie C-17 i był gotowy do lotu po zaledwie kilku godzinach przygotowań.

W indyjskich mediach pojawiły się jednak spekulacje, że skoro Boeing został wybrany jako dostawca 22 śmigłowców uderzeniowych (Finał negocjacji o indyjskich AH-64?, 2012-08-22), a Indie konsekwentnie dywersyfikują zakupy, to dostawy ciężkich wiropłatów powinny przypaść Moskwie.

Rosja do niedawna była głównym dostawcą wyposażenia wojskowego do Indii. W ciągu ostatnich lat władze w New Delhi zdecydowały się jednak na duże zakupy w Izraelu czy Wielkiej Brytanii, a obecnie finalizują także wielomiliardowy kontrakt z Francją. Coraz większe znaczenie zyskują także dostawcy amerykańscy. Do największych podpisanych już lub finalizowanych kontraktów – oprócz wspomnianych już Apache o potencjalnej wartości nawet 1,4 mld USD – należy zaliczyć 10 transportowych C-17 za nawet 4-5 mld USD, 6 C-130J (ok. 1 mld USD, Potwierdzenie sprzedaży C-130J dla Indii, 2012-07-22 i 8 morskich P-8I Poseidon za 2,1 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.