Kanadyjski Bombardier poinformował o otrzymaniu certyfikacji dla samolotu dyspozycyjnego Global 6000 od brazylijskich władz lotniczych Agência Nacional de Aviação Civil.
Informacja na temat uzyskanej certyfikacji typu została podana wczoraj. Dzięki niej wszystkie rodziny samolotów dyspozycyjnych kanadyjskiego producenta mają już odpowiednie uprawnienia do sprzedaży i operowania na terenie Brazylii. To z kolei pozwoli Kanadyjczykom na zwiększenie konkurencyjności ich oferty względem innych producentów lotniczych działających w regionie. Global 6000 powinien docelowo konkurować m.in. z modelami Lineage 1000 Embraera (Dostawa pierwszego Lineage 1000, 2009-05-11) i rodziny Gulfstream V.
Możliwość wprowadzenia Global 6000 na rynek brazylijski powinna w dłuższej perspektywie czasowej poprawić roczne statystyki sprzedaży kanadyjskiego producenta (Bombardier: mniej dostaw, więcej zamówień, 2013-01-09). Zwłaszcza w kontekście prognoz mówiących o wzroście zapotrzebowania lokalnego rynku lotniczego na nowe samoloty cywilne (1060 odrzutowców dla Brazylii?, Odrzutowce dla Ameryki Południowej).
Według Airbusa, popyt na odrzutowce pasażerskie w latach 2012-2031 w samej tylko Brazylii powinien wynieść 1060 egzemplarzy. Tak optymistyczne prognozy są wynikiem stosunkowo szybkiego rozwoju gospodarczego tego państwa i jeszcze szybszego wzrostu ruchu lotniczego. Według dostępnych danych, brazylijski narodowy rynek lotniczy jest już klasyfikowany na 4. miejscu w skali światowej pod względem wielkości, tuż za USA, ChRL i Japonią.
Global 6000 jest konstrukcją relatywnie młodą. Pierwsze dostawy tych samolotów zrealizowano bowiem w 2006. Bazuje on jednak na sprawdzonym modelu Global Express. Maszyna może zabrać na pokład 8-19 pasażerów, w zależności od konfiguracji kabiny. Do jej obsługi potrzeba 2-4 członków załogi. Według producenta jej zasięg, który przy 12 osobach na pokładzie przekracza 11 tys. km, pozwala na wykonywanie bezpośrednich połączeń np. pomiędzy brazylijskim São Paulo, a Nowym Jorkiem czy Londynem.