Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Sentinel nad Mali

Lotnictwo wojskowe, 27 stycznia 2013

Od dwóch dni w bazie lotniczej w Senegalu znajduje się brytyjski samolot rozpoznawczy Raytheon Sentinel R1, który będzie realizował misje nad Mali na rzecz wojsk rządowych i francuskich.

Sentinel startujący z bazy RAF w Waddington do afrykańskiej misji. Nosi on nr ZJ694, a więc został dostarczony Brytyjczykom jako ostatni, w lutym 2009 / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Brytyjczycy otrzymali z USA 5 Sentineli w latach 2008-2009 (Ostatni Sentinel dla RAF, 2009-02-10). Samolot to odmiana dyspozycyjnego Bombardiera Global Express, wyposażona w skanowany fazowo radar Raytheon DMRS, zapewniający otrzymywanie obrazu powierzchni ziemi w wysokiej rozdzielczości i możliwość śledzenia poruszających się celów. Ze względu na niewielką, 5-osobową załogę (łącznie z pilotami), Sentinel nie jest powietrznym stanowiskiem dowodzenia. Otrzymywane i wstępnie przetworzone informacje są przekazywane do jednostek lądowych za pomocą systemu przesyłu danych w standardzie Link 16.

Skuteczne rozpoznanie lotnicze jest jednym z podstawowych warunków powodzenia w walce z islamistycznymi rebeliantami (Francuskie sukcesy w Mali, 2013-01-22), przede wszystkim ze względu na rozproszenie niewielkich sił obu stron na rozległym terenie.

Maszyny tego typu wykonują zadania rozpoznawcze nad Afganistanem, zostały także zaangażowane w misję libijską, odgrywając – według resortu obrony – kluczową rolę w prowadzonej ofensywie lotniczej. Operacja nad Mali będzie trzecią, być może ostatnią już zagraniczną dyslokacją Sentineli R1.

Mimo ich minimalnego zużycia i stosunkowo wysokiego kosztu zakupu (ok. 850 mln GBP), Londyn zdecydował o ich wycofaniu ze służby w 2015, po zakończeniu działań w Afganistanie. Powodem jest kryzys budżetowy (Drastyczne redukcje Londynu, 2010-10-20). W takiej sytuacji Brytyjczycy zaoferowali je NATO, jako element sojuszniczego systemu rozpoznania celów lądowych Alliance Ground Surveillance, w którym Sentinele miałyby współdziałać z bezzałogowymi RQ-4 Global Hawkami oraz Heronami TP. Ostatecznych decyzji w tej sprawie jeszcze nie podjęto.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.