Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Grzegorz Sobczak

Każdy segment rynku lotniczego w Chinach ma duży potencjał rozwoju, jednak największym wydaje się rynek przewozów pasażerskich. Nie dziwi więc, że Chiny są miejscem intensywnej działalności producentów samolotów komunikacyjnych. Z drugiej strony sami Chińczycy, świadomi swoich potrzeb, zaczęli rozwijać produkcję swoich konstrukcji. Chociaż rynek jest duży, czy każdy z konkurentów znajdzie miejsce dla siebie?

ARJ21 miał swój pierwszy publiczny pokaz właśnie podczas ubiegłorocznej  wystawy w Zhuhai. Choć zewnętrznie podobny do MD-90, ARJ21 nie jest  jedynie kopią amerykańskiego samolotu, skrzydło zaprojektowali  konstruktorzy z biura Antonowa. Jego głównym konkurentem będą Embraery  rodziny 17/190. Na rynku chińskim ARJ21 już wspierają decyzje rządowe /  Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Niewątpliwie najefektowniej spośród zagranicznych wystawców, nie tylko wśród producentów samolotów komunikacyjnych, wypadł Airbus. Niemal w przeddzień wystawy, bo 4 listopada, prezydent Hu Jintao podpisał porozumienie obejmujące dostawę 102 samolotów Airbusa, z czego 66 to zamówienie zupełnie nowe (pozostałe to potwierdzenie złożonych wcześniej opcji). W tej nowej liczbie znalazło się 50 A320, 6 A330 i 10 A350XWB.

Choć w Zhuhai żadnych nowych kontraktów (poza wspomnianymi powyżej) nie ogłoszono, to jednak Airbus miał się czym chwalić. Tylko w tym roku europejskie konsorcjum dostarczy chińskim klientom 100 samolotów. Do końca października dostarczono 93 samoloty, co stanowiło 23% całej produkcji Airbusa w tym okresie (417). Większość z dostarczonych samolotów były to A320, w tym 22 egzemplarze dostarczone z linii montażowej w Tianjinie, którą uruchomiono w 2008.

Zaangażowanie przemysłowe Airbusa w Chinach ma niewątpliwie znaczenie przy wyborze dokonywanym przez chińskich przewoźników, zwłaszcza że są to przedsiębiorstwa państwowe i najczęściej negocjują zakupy wspólnie, na szczeblu rządowym, dzięki czemu mogą wywalczyć atrakcyjniejsze ceny.

Flagową inwestycją Airbusa jest linia montażu końcowego w Tianjinie, którą opuściły już 33 egzemplarze samolotów rodziny A320, trafiając do ośmiu chińskich towarzystw lotniczych. Jednak nie jest to jedyny przejaw współpracy między Chinami i Airbusem. W chińskich zakładach powstaje 5% podzespołów do A350XWB. Zakłady CAC podpisały kontrakt na produkcję m.in. spoilerów do tego samolotu. Zakład Hafei Airbus Composite Manufacturing Centre w Harbinie dostał kontrakt na produkcję elementów kompozytowych do A350XWB. Obejmuje on produkcję sterów kierunku i wysokości oraz elementy owiewki połączenia skrzydło-kadłub. Produkcja w obu zakładach ruszy niebawem.

więcej w numerze


Skrzydlata Polska - 01/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.