Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Bartosz Głowacki

6 grudnia ub.r. francuski sąd wydał wyrok wskazujący winnych za spowodowanie katastrofy samolotu Concorde (lot Air France 4590), który rozbił się w Gonesse pod Paryżem 25 lipca 2000. Według wyroku winę ponoszą amerykańskie linie lotnicze Continental Airlines. W wypadku śmierć poniosło 109 pasażerów i członków załogi oraz cztery osoby znajdujące się w hotelu, w który uderzył samolot, wśród nich dwie Polki z Jeleniej Góry, odbywające staż we Francji.

Łącznie zbudowano zaledwie 16 seryjnych samolotów Concorde. Koszt  programu wyniósł 2,9 mld GBP (34 mld FRF). W dodatku z powodu zakazu  operowania Concorde'ów w USA w pierwszych latach ich użytkowania British  Airways poniosły 25 mln GBP strat / Zdjęcie: Air France

Jak wiadomo, wypadek został spowodowany przez, leżący na pasie, tytanowy fragment struktury, długości 43 cm i szerokości 30 cm, innego samolotu - DC-10, należącego właśnie do Continental, który startował chwilę przed Concordem. Ten kawałek metalu przebił oponę francuskiego samolotu. Kawałki opony uderzyły w pokrycie skrzydła i podziurawiły je, powodując wyciek, a następnie zapłon paliwa.

W marcu 2005 władze francuskie wszczęły proces przeciwko Continental Airlines. Pół roku później o zaniedbania oskarżeni zostali także Henri Perrier, były szef działu Concorde'a w przedsiębiorstwie Aerospatiale (wchodzącego obecnie w skład EADS) i Jacques Herubel, były główny inżynier Concorde'a. Zarzucono im, że w latach 1979-2000 miało miejsce ponad 70 zdarzeń związanych z oponami używanymi w samolotach Concorde, ale w ich następstwie nie podjęto żadnych działań zaradczych lub naprawczych.

więcej w numerze


Skrzydlata Polska - 01/2011
Drukuj Góra