Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wsparcie techniczne brytyjskich śmigłowców

Lotnictwo wojskowe, 12 września 2013

Wielka Brytania zawarła porozumienie z Rolls-Royce Turbomeca o wsparciu technicznym zespołów napędowych wybranych śmigłowców użytkowanych przez siły zbrojne tego państwa.

Merliny użytkowane są zarówno przez brytyjską marynarkę wojenną, jak i wojska lotnicze. Ta pierwsza dysponuje ponad 40 wiropłatami tego typu (Mk1). Większość z nich jest obecnie poddawana modernizacji do standardu Mk2, za sumę 750 mln GBP / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Zawarcie porozumienia zostało ogłoszone wczoraj. Jego wartość wynosi 367 mln GBP, a czas obowiązywania to 6 lat. W ramach realizacji umowy, Rolls-Royce Turbomeca zobowiązało się do zapewnienia wsparcia technicznego użytkowanym przez Brytyjczyków śmigłowcom: AW101 Merlin oraz Apache AH1.

Celem zawarcia tak kompleksowego porozumienia były przede wszystkim względy finansowe. Brytyjski resort obrony szacuje, że podpisując jedną zbiorczą umowę, uda mu się zaoszczędzić ponad 300 mln GBP. Jej realizację ułatwia fakt, iż zarówno Merliny, jak i Apache mają te same silniki turbowałowe RTM322.

Apache AH1 lotnictwa wojsk lądowych Wielkiej Brytanii były w ostatnich latach intensywnie eksploatowane w ramach wielonarodowych misji stabilizacyjnych i interwencyjnych w Afganistanie i Iraku oraz nad Libią / Zdjęcie: Paul Friel

Brytyjskie śmigłowce są bardzo intensywnie eksploatowane w warunkach bojowych, zarówno podczas wieloletnich misji stabilizacyjnych w Afganistanie (Brytyjskie Merliny kończą służbę w Afganistanie, 2013-06-04) i Iraku, jak i interwencyjnych operacji wojskowych (Apache na Libią?, 2011-05-25).

Warto zaznaczyć, że ogłoszone wczoraj porozumienie jest kolejnym tego typu przedsięwzięciem dotyczącym brytyjskich wiropłatów. W przeszłości Londyn zawierał umowy dotyczące m.in. kompleksowego wsparcia technicznego (439 mln GBP za serwisowanie AH Mk1, 2009-10-07), jak i modernizacji niektórych ich zespołów (Nowe łopaty wirników dla Merlinów, 2007-11-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra