Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Milgem od nowa

Marynarka wojenna, 30 września 2013

Tureckie władze podjęły decyzję o anulowaniu wyników przetargu na 6 korwet typu Ada budowanych w ramach programu Milgem.

W powszechnej opinii decyzja o odebraniu RMK Marine zlecenia na dostawę korwet typu Ada ma podłoże polityczne. Nie wiadomo, jak wpłynie ona na tempo ich budowy i wdrażania do służby / Zdjęcie: TR Defence

Decyzja o budowie 6 korwet typu Ada została podjęta na początku stycznia br. Zgodnie z wyborem Komitetu Wykonawczego ds. Przemysłu Obronnego (SSİK), najwyższego rangą ciała decydującego w Turcji o zakupach uzbrojenia, zwycięzcą konkursu zostało przedsiębiorstwo stoczniowe RMK Marine (RMK Marine zbuduje tureckie korwety, 2013-01-07). Ten sam podmiot poinformował przed kilkoma dniami o anulowaniu styczniowego przetargu. 

Oficjalnie, powodem decyzji SSİK są błędy proceduralne popełnione podczas przetargu, a wykryte w ostatnim czasie. Miały one w sposób znaczący wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności RMK Marine w oczach urzędników, w dużej mierze warunkując ich ostateczną decyzję.

Nieoficjalnie mówi się jednak, że przytoczone powyżej tłumaczenie władz centralnych jest jedynie zasłoną dymną, mającą ukryć prawdziwe motywy cofnięcia styczniowej decyzji. Za odebraniem RMK Marine kontraktu miały stać względy czysto polityczne, związane z mającymi niedawno miejsce w Turcji masowymi protestami przeciwko władzy premiera Recepa Tayyipa Erdoğana, o czym pisaliśmy w połowie sierpnia (Przetarg na korwety typu Ada od nowa?, 2013-08-14).

W związku z odebraniem RMK Marine wartego 1,5 mld - 2,5 mld USD zlecenia, program budowy korwet będzie musiał zmianie. Zgodnie z decyzją władz centralnych, za budowę 2 spośród zapowiedzianych 6 okrętów odpowiadać będzie Tuzla Shipyard. Ta sama, która dostarczyła marynarce wojennej Turcji wcześniejsze 2 okręty omawianego typu: TCG Heybeliada (F 511) (Heybeliada w służbie, 2011-09-29) i TCG Büyükada (F 512). Co ciekawe, drugi z nich został przyjęty do służby zaledwie kilka dni temu.

Los pozostałych 4 korwet typu Ada pozostaje nieznany. Jest pewnym, że Ankara rozpisze nowy przetarg, który wyłoni podmiot odpowiedzialny za ich budowę. Nie wiadomo jednak, kiedy takie postępowanie miałoby ruszyć. Co ciekawe, już teraz mówi się, że jego zwycięzcą najprawdopodobniej zostanie Dearsan, które w styczniowym konkursie zajęło drugie miejsce, zaraz za RMK Marine.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra