Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Blas de Lezo w Stambule

Marynarka wojenna, 01 sierpnia 2013

Hiszpańska fregata typu Álvaro de Bazán, Blas de Lezo (F103), zawitała w ostatnim czasie do portu marynarki wojennej Turcji w Stambule. Jednym z celów wizyty była promocja okrętu zbudowanego przez Navantię.

Gospodarze – część załogi hiszpańskiej fregaty Blas de Lezo (F103) – i ich tureccy goście na tle wieży z amerykańską armatą Mk45 kalibru 127 mm

Blas de Lezo zawitała do portu w Stambule wieczorem 24 lipca, jednak producent okrętu, hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe, poinformowało o tym dopiero wczoraj. Oficjalnym celem wizyty było podtrzymanie poprawnych relacji pomiędzy komponentami morskimi sił zbrojnych obydwu państw.

Równocześnie jednak Hiszpanie chcą zainteresować swoją konstrukcją Turków w kontekście największego przedsięwzięcia morskiego Ankary: budowy 4 dużych fregat przeciwlotniczych, z opcją na dwie kolejne jednostki. Program TF2000 został rozpoczęty w latach 1990. W ramach prac studyjnych i wstępnych prac projektowych zdecydowano, że będą to okręty o wyporności ok. 6000 t, wyposażone m.in. w nowoczesne systemy rozpoznania i pionowe wyrzutni pocisków przeciwlotniczych/przeciwrakietowych.

Do tej pory kilka tureckich przedsiębiorstw realizuje prace nad poszczególnymi podsystemami jednostek, w tym stacją radiolokacyjną z antenami skanowanymi fazowo. Ze względu na cykliczne kryzysy gospodarcze oraz problemy techniczne nie zdecydowano się jednak na rozpoczęcie budowy fregat. Obecnie planuje się, że pierwsza jednostka zostanie przekazana marynarce wojennej nie wcześniej niż w 2023. Zakłada się przy tym udział w fazie ostatecznego tworzenia projektu okrętów tych podmiotów zagranicznych, które mają doświadczenie w budowie fregat przeciwlotniczych.

Fregaty typu Álvaro de Bazán mają 146,7 m długości i 18,6 m szerokości. Ich wyporność pełna wynosi 6256 t. Prędkość maksymalna to ponad 28 w. Zasięg (przy prędkości 18 w) sięga 8 334 km. Okręty zostały wyposażone w system Aegis z radarem AN/SPY-1D / Zdjęcia: Navantia

Wśród najczęściej wymienianych podmiotów są amerykański Lockheed Martin – który ma silnie rozwiniętą produkcję morską, jest też wytwórcą stacji radiolokacyjnych rodziny AN/SPY-1 i opartego na nim systemu zarzadzania walką Aegis; brytyjska BAE Systems, producent niszczycieli przeciwlotniczych Typu 45, wyposażonych jednak w europejski system wykrywania i niszczenia celów powietrznych (HMS Duncan po raz pierwszy wyszedł w morze, 2013-06-10) oraz właśnie Navantia, która ma za sobą budowę 5 fregat typu Álvaro de Bazán dla własnej marynarki wojennej, a także 5 opartych na ich konstrukcji fregat typu Fridtjof Nansen (Thor Heyerdahl w Norwegii, 2011-01-19). Dodajmy, że stocznia sprzedała swoją konstrukcję Australii, jako podstawę do zbudowania 3 fregat przeciwlotniczych typu Hobart (Kil Hobarta skompletowany, 2013-07-09). Wszystkie te jednostki wyposażono w system Aegis.

W gronie tym nie ma włoskich i francuskich producentów fregat przeciwlotniczych typu FREMM, które dysponują podobnym potencjałem, co brytyjskie niszczyciele Typu 45. Powodem jest fakt, że 6 takich okrętów miało zostać sprzedanych wojskowemu rywalowi Turcji – Grecji (Fregaty FREMM dla Grecji, 2009-01-24, Nic za darmo..., 2011-10-18). Ze względu na kryzys gospodarczy z planów tych zrezygnowano. W czasie wizyty w Atenach prezydenta Francoisa Hollande`a – w lutym br. – ustalono jednak wstępnie, że Grecy wydzierżawią dwa okręty służące obecnie we francuskiej marynarce wojennej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra