Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Modernizacja B-52H

Lotnictwo wojskowe, 12 stycznia 2014

Boeing ma zmodernizować systemy przenoszenia uzbrojenia i łączności bombowców B-52H. Samoloty będą przenosić broń inteligentną w komorach wewnętrznych i korzystać z satelitarnych łącz szerokopasmowych.

Boeing uzyskał od US Air Force zamówienie na modernizację systemów przenoszenia uzbrojenia wiekowych bombowców B-52H. Dzięki nim samoloty będą mogły przenosić broń inteligentną w komorach wewnętrznych zamiast – jak dotychczas – na pylonach podskrzydłowych. Ilość przenoszonego uzbrojenia ma dzięki temu zwiększyć się o ok. 50%. Prace będą realizowane we współpracy ze specjalistami z Tinker AFB w Oklahomie. Kontrakt jest wart 24,6 mln USD.

W pierwszej kolejności Boeing ma wykonać 3 prototypy wyrzutni rewolwerowych, które przejdą cykl prób ewaluacyjnych. Zaakceptowane rozwiązanie ma być wdrażane do eksploatacji od marca 2016. W pierwszej kolejności nowe wyrzutnie mają umożliwiać przenoszenie 24 500-funtowych (227 kg) bomb kierowanych JDAM (Joint Direct Attack Munition) lub 20 JDAM o wagomiarze 2 tysięcy funtów (907 kg). W dalszej kolejności będą dostosowywane do przenoszenia Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) w wersji podstawowej i o zwiększonym zasięgu (-ER) (Kolejne 440 AGM-158 dla USAF, 2014-01-11), a także wabików Miniature Air Launched Decoy (MALD), również w wersji zakłócającej. Nowe oprogramowanie ma umożliwić wskazywanie celów także w czasie lotu, a nie przed startem, jak to jest dotąd. Dodatkową korzyścią ma być polepszenie właściwości aerodynamicznych B-52H, co przełoży się na zmniejszenie kosztów ich eksploatacji.

W pracach modernizacyjnych zostaną wykorzystywane będą podzespoły z wyrzutni rewolwerowych, które znajdują się w magazynach USAF. Zajmą się tym inżynierowie z 76th Software Maintenance Group, 557th Software Maintenance Squadron oraz B-52 Software Avionics Flight w Tinker AFB. Zmodyfikują oni także oprogramowanie – 1760 Integrated Weapon Bay Upgrade (IWBU), oraz Ground Maintenance Computer Program (GMCP), który służy do wykrywania i naprawy błędów Prime Mission Equipment Line Replaceable Units. Jednocześnie specjaliści z bazy Tinker zajmą się wymianą systemu planowania misji z Mission Planning System bazującego na Unixie na Joint Mission Planning System opartego na Windows. Próby nowego oprogramowania mają zakończyć się w lipcu 2014, a jego użycie w linii jest planowane na lipiec 2015.

Wyposażenie komunikacyjne modernizowanych B-52H ma zostać zintegrowane z Combat Network Communications Technology (CONECT). Umożliwi to przesyłanie poprzez łącze satelitarne informacji danych dotyczących sytuacji bojowej i wskazywanie nowych celów w czasie lotu. Załogi B-52 będą miały lepszą komunikację z załogami innych samolotów i żołnierzami operującymi na lądzie. Modernizacja obejmie również komunikację wewnętrzną, m.in. poprzez elektroniczną redukcję szumów.

Za wprowadzenie odpowiednich modyfikacji Boeing ma otrzymać 76 mln USD. Za instalowanie nowych komputerów o znacznie zwiększonej wydajności  i oprogramowania odpowiadać mają specjaliści  565th Aircraft Maintenance Squadron. Boeing już zaczyna dostarczać pierwsze zestawy komponentów do bazy Tinker.

Bombowce B-52H były dostarczane USAF w latach 1961-1962. Od tego czasu samoloty były wielokrotnie modernizowane. M.in. w latach 1980. wyposażono je w systemy nawigacyjne oparte na GPS. Dzięki urządzeniom do pobierania paliwa w locie mogą przebywać w powietrzu w czasie ograniczonym przede wszystkim wytrzymałością załogi. Według obecnych planów, B-52H mogą pozostać w linii jeszcze co najmniej ćwierć wieku (50 lat najmłodszego B-52, 2012-10-29).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.