Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na wykonanie projektu nowego pływającego bojowego wozu piechoty. Prototyp ma powstać do 2017.
19 lutego Komitet Sterujący ds. badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze obronności i bezpieczeństwa państwa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) ogłosił konkurs na wykonanie projektu Nowy bojowy, pływający wóz piechoty. Zgłaszającym projekt jest podsekretarz stanu ds. uzbrojenia i modernizacji, a gestorem szefostwo wojsk pancernych i zmechanizowanych. Składanie wniosków możliwe będzie od 15 marca do 15 kwietnia 2014.
Jest to już drugi raz, kiedy NCBiR ogłosił identyczny temat projektu. Poprzednio miało to miejsce w ramach konkursu 4/2013, na wykonanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa (IV konkurs NCBiR, 2013-07-23). Wówczas jako wykonawca zgłosiła się Huta Stalowa Wola, jednak projekt nie uzyskał rekomendacji do realizacji.
Obecny, rozpisany na 36 miesięcy program zakłada opracowanie pływającego bwp z bezzałogową wieżą uzbrojoną w armatę kalibru 30-40 mm o zasięgu 2,5 do 3 km oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych o zasięgu do 4 km.
W projekcie założono, że najbardziej istotne w realizacji programu, będzie pozyskanie technologii wytwarzania lekkich materiałów do konstrukcji kadłuba o dużej odporności balistycznej oraz integracja z wieżą tworzoną w ramach pracy rozwojowej Kołowy Transporter Opancerzony z Zdalnie Sterowanym Systemem Wieżowym (KTO z ZSSW).
Zgodnie z Katalogiem zdolności Sił Zbrojnych RP moduł batalionowy nowych bwp powinien być zdolny do rażenia celów lądowych, stacjonarnych i manewrowych, opancerzonych i nieopancerzonych, grupowych i pojedynczych, w zasięgu bliskim, średnim i głębokim. Pojazd ma mieć możliwość niszczenia celów w zasięgu do 40 km w głębi ugrupowania przeciwnika oraz siły żywej i środków walki przeciwnika z broni strzeleckiej i pokładowej, ogniem na wprost z miejsca i z ruchu.
Projekt podzielony jest na sześć etapów. Pierwszy, to opracowanie i uzgodnienie założeń taktyczno-technicznych. Ma on potrwać 4 miesiące. Drugi, to opracowanie projektu koncepcyjnego, wykonanie modelu platformy oraz sprawdzenie podstawowych wymagań funkcjonalnych, na co przeznaczono 12 miesięcy. W etapie trzecim, na który zakłada się 8 miesięcy, ma zostać wykonany prototyp, a następnie zintegrowany z wieżą bezzałogową wyposażoną w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. W etapie czwartym dwa miesiące mają zostać poświęcone na opracowanie i uzgodnienie projektu programu badań. Kolejna sześciomiesięczna faza to przeprowadzenie badań kwalifikacyjnych. Ostatni etap, na który zarezerwowano pół roku, to wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej, w tym dokumentacji do produkcji seryjnej, i eksploatacyjnej.
Jeżeli wszystkie etapy zakończą się na czas, to prototyp nowego polskiego bojowego wozu piechoty będzie mógł być pokazany na przełomie 2016 i 2017.Wojsko Polskie poszukuje ok. 500 pojazdów jako następców wysłużonych BWP-1. Warto dodać, że pod koniec 2010 zaprezentowano demonstrator technologii model przyszłego bwp Anders (Bwp Anders – następca BWP-1, 2010-12-11), którego rozwój został jednak przerwany. Fiaskiem zakończyły się też plany modernizacji BWP-1 (Koniec Pumy, 2009-10-22).
Wymóg pływalności oznacza, że jest niemal pewne rozdzielenie przyszłej uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej na dwa typoszeregi pojazdów - ciężkich z wozem wsparcia bojowego (Nadchodzi Gepard, 2013-12-02) i lekkich z bojowym wozem piechoty.