Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Konkurs na projekt pływającego bwp

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 26 lutego 2014

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na wykonanie projektu nowego pływającego bojowego wozu piechoty. Prototyp ma powstać do 2017.

Nie wiadomo, czy polski projekt będzie miał równie futurystyczne kształty, jak rodzimy model koncepcyjny PL-01 Concept, czy też - widoczna na rysunku - wizja amerykańskiego pływającego wozu FANG (Fast Adaptable Next-Generation Ground Vehicle). Wojsko Polskie potrzebuje jednak jak najszybciej znaleźć następców starzejących się bojowych wozów piechoty BWP-1 / Rysunek: DARPA

19 lutego Komitet Sterujący ds. badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze obronności i bezpieczeństwa państwa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) ogłosił konkurs na wykonanie projektu Nowy bojowy, pływający wóz piechoty. Zgłaszającym projekt jest podsekretarz stanu ds. uzbrojenia i modernizacji, a gestorem szefostwo wojsk pancernych i zmechanizowanych. Składanie wniosków możliwe będzie od 15 marca do 15 kwietnia 2014.

Jest to już drugi raz, kiedy NCBiR ogłosił identyczny temat projektu. Poprzednio miało to miejsce w ramach konkursu 4/2013, na wykonanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa (IV konkurs NCBiR, 2013-07-23). Wówczas jako wykonawca zgłosiła się Huta Stalowa Wola, jednak projekt nie uzyskał rekomendacji do realizacji.

Obecny, rozpisany na 36 miesięcy program zakłada opracowanie pływającego bwp z bezzałogową wieżą uzbrojoną w armatę kalibru 30-40 mm o zasięgu 2,5 do 3 km oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych o zasięgu do 4 km.

W projekcie założono, że najbardziej istotne w realizacji programu, będzie pozyskanie technologii wytwarzania lekkich materiałów do konstrukcji kadłuba o dużej odporności balistycznej oraz integracja z wieżą tworzoną w ramach pracy rozwojowej Kołowy Transporter Opancerzony z Zdalnie Sterowanym Systemem Wieżowym (KTO z ZSSW).

Wyzwaniem będzie zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony balistycznej przy jednoczesnej możliwości pływania nowego pojazdu. Na zdjęciu południowokoreański K21, który może pokonywać przeszkody wodne po napełnieniu zbiorników wypornościowych / Zdjęcie: MORK

Zgodnie z Katalogiem zdolności Sił Zbrojnych RP moduł batalionowy nowych bwp powinien być zdolny do rażenia celów lądowych, stacjonarnych i manewrowych, opancerzonych i nieopancerzonych, grupowych i pojedynczych, w zasięgu bliskim, średnim i głębokim. Pojazd ma mieć możliwość niszczenia celów w zasięgu do 40 km w głębi ugrupowania przeciwnika oraz siły żywej i środków walki przeciwnika z broni strzeleckiej i pokładowej, ogniem na wprost z miejsca i z ruchu.

Projekt podzielony jest na sześć etapów. Pierwszy, to opracowanie i uzgodnienie założeń taktyczno-technicznych. Ma on potrwać 4 miesiące. Drugi, to opracowanie projektu koncepcyjnego, wykonanie modelu platformy oraz sprawdzenie podstawowych wymagań funkcjonalnych, na co przeznaczono 12 miesięcy. W etapie trzecim, na który zakłada się 8 miesięcy, ma zostać wykonany prototyp, a następnie zintegrowany z wieżą bezzałogową wyposażoną w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. W etapie czwartym dwa miesiące mają zostać poświęcone na opracowanie i uzgodnienie projektu programu badań. Kolejna sześciomiesięczna faza to przeprowadzenie badań kwalifikacyjnych. Ostatni etap, na który zarezerwowano pół roku, to wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej, w tym dokumentacji do produkcji seryjnej, i eksploatacyjnej.

Jeżeli wszystkie etapy zakończą się na czas, to prototyp nowego polskiego bojowego wozu piechoty będzie mógł być pokazany na przełomie 2016 i 2017.Wojsko Polskie poszukuje ok. 500 pojazdów jako następców wysłużonych BWP-1. Warto dodać, że pod koniec 2010 zaprezentowano demonstrator technologii model przyszłego bwp Anders (Bwp Anders – następca BWP-1, 2010-12-11), którego rozwój został jednak przerwany. Fiaskiem zakończyły się też plany modernizacji BWP-1 (Koniec Pumy, 2009-10-22).

Wymóg pływalności oznacza, że jest niemal pewne rozdzielenie przyszłej uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej na dwa typoszeregi pojazdów - ciężkich z wozem wsparcia bojowego (Nadchodzi Gepard, 2013-12-02) i lekkich z bojowym wozem piechoty.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.