Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Gripen nie dla Szwajcarii

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 19 maja 2014

We wczorajszym referendum obywatele Szwajcarii odrzucili pomysł zakupu 22 samolotów wielozadaniowych Gripen E. Decyzja może znacznie ograniczyć potencjał obronny państwa.

Utrata zlecenia ze strony sił zbrojnych Szwajcarii na zakup 22 odrzutowców Gripen E nie przekreśla planów szwedzkiego Saaba związanych z rozwojem i produkcją samolotów tego modelu. Co najmniej 60 z nich zostanie w przyszłości zakupionych przez rodzime siły zbrojne / Zdjęcie: Saab

Porozumienie o zakupie szwedzkich Saab JAS-39E zostało zawarte w 2012 (Szwajcarsko-szwedzkie JAS-39E/F, 2012-08-27). Zgodę na transakcję udzielił zarówno szwajcarski rząd, jak i członkowie legislatywy. Tradycyjnie jednak, decydujące znaczenie miało stanowisko społeczeństwa, które w przeprowadzonym wczoraj referendum opowiedziało się przeciw. Na nie zagłosowało nieco ponad 53% obywateli biorących w nim udział. Całe przedsięwzięcie miało kosztować 3,1 mld CHF (10,6 mld zł).

Wynik referendum, choć wiążący prawnie, nie oznacza porzucenia przez Szwajcarię planów zakupu JAS-39E. W krótkim oświadczeniu wydanym przez szwajcarski resort obrony, stojący na jego czele Ueli Maurer zapowiedział, że rząd będzie teraz rozpatrywał alternatywne drogi wdrożenia Gripenów do służby.

Głosując przeciw zakupowi, obywatele postawili w trudnej sytuacji dowództwo Schweizer Luftwaffe. Wojska lotnicze Szwajcarii mają obecnie 87 odrzutowych samolotów bojowych (54 Northrop F-5E/F Tiger II i 33 McDonnel Douglas/Boeing F/A-18C/D Hornet) i coraz większe trudności z utrzymywaniem suwerenności przestrzeni powietrznej państwa (Szwajcarskie problemy z myśliwcami, 2014-04-25; Kto broni Szwajcarii po 17:00?, 2014-02-18).

W najbliższych latach Schweizer Luftwaffe będą też musiały wycofać ze służby najstarsze odrzutowce Tiger II, co jednocześnie przełoży się na zwiększenie nalotu Hornetów, ograniczając ich trwałość użytkową. Okres służby F/A-18C/D zostanie tym samym skrócony do 2025, zamiast pierwotnie zapowiadanego 2030.

Głosując przeciw podpisaniu umowy na zakup JAS-39E, Szwajcarzy skomplikowali też sytuację wielu rodzimych przedsiębiorstw sektora zbrojeniowego. W ramach przygotowań do produkcji i przyszłej eksploatacji szwajcarskich Gripenów, 125 lokalnych podmiotów nawiązało ponad 500 porozumień o współpracy ze szwedzkim producentem oraz jego podwykonawcami.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.