Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szwedzkie Black Hawki wróciły z Afganistanu

Lotnictwo wojskowe, 28 maja 2014

Wojska lotnicze Szwecji zakończyły afgańską misję śmigłowców Sikorsky UH-60M Black Hawk.

Cztery Hkp 16 ze składu Flygvapnet wylatały w Afganistanie łącznie ponad 1000 h / Zdjęcie: MO Szwecji

Od 1 kwietnia cztery szwedzkie Hkp 16 (miejscowe oznaczenie UH-60M) pełniły służbę w Afganistanie. Do ich zadań należała ewakuacja medyczna (MEDEVAC) oraz poszukiwania i ratownictwo.

Śmigłowce przeznaczone dla Flygvapnet (wojsk lotniczych Szwecji) zostały wyposażone w awionikę umożliwiającą wykonywanie lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu (NVG), układy sterowania zmniejszające wysiłek załogi i nowoczesne środki łączności. Dodatkowo zabudowano wyciągarki, fotele strzelców, opancerzenie podłogi, nosze, grzejnik w kabinie załogi I instalację klimatyzacji (Ostatnie Black Hawki dla Szwecji, 2012-09-14).

W czasie rotacji w Azji dwa śmigłowce zawsze pozostawały w 15-minutowej gotowości bojowej, a pozostała para służyła jako rezerwa. Szwedzkie Hkp 15 wylatały łącznie ponad 1000 h, wykonując 10 misji ewakuacji medycznej z wysuniętych posterunków obserwacyjnych, cztery taktyczne misje MEDEVAC i 14 misji transportowych. W ostatnich miesiącach intensywność lotów znacznie zmalała z powodu wycofania wojsk ISAF z Afganistanu (Dania wyszła z Afganistanu, 2014-05-22, Kanadyjczycy wyszli z Afganistanu, 2014-03-20).

Dwa ostatnie śmigłowce przetransportowano z Camp Northern Lights w Mazar-i-Sharif do macierzystej bazy w Malmem, nieopodal Linköping, na pokładach dwóch transportowców Boeing C-17 Globemaster III, w dniach 18 i 20 maja. Pozostała część personelu obsługowego dotarła do Szwecji tydzień później.

Jak podkreślił dowódca Helikopterflottiljen (skrzydła śmigłowcowego szwedzkich sił zbrojnych) płk Peder Söderström Hkp 16 okazał się doskonale przygotowany do działań w afgańskich warunkach. Byliśmy naprawdę zadowoleni z tych śmigłowców.

Obecnie wszystkie afgańskie Hkp 16 przechodzą intensywną obsługę techniczną. Już w styczniu przyszłego roku 4-5 z 15 wiropłatów tego typu posiadanych przez Helikopterflottiljenzostanie przydzielonych do składy Nordyckiej Grupy Bojowej, a część pozostałych posłuży do transportu oddziałów policji państwowej.  


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra