Wojska lotnicze Izraela wprowadziły do służby pierwsze samoloty szkolenia zaawansowanego Lavi.
6 listopada w bazie Hatzerim miało miejsce oficjalne wprowadzenie do służby w Hejl HaAvir (izraelskich wojskach lotniczych) nowych samolotów szkolenia zaawansowanego Lavi. Jak, wiadomo pierwsze z nich zostały odebrane latem br. (Pierwsze Lavi dostarczone, 2014-07-10), ale z powodu operacji Protective Edge uroczystość trzeba było opóźnić (Wnioski z Protective Edge, 2014-10-10).
Obecnie Hejl HaAvir dysponują 5 Lavi, które używane są do szkolenia instruktorów. Do stycznia 2015 dołączą do nich 4 kolejne. Wówczas też rozpocznie się pierwszy kurs dla przyszłych pilotów samolotów bojowych.
Lavi zostały zakupione przez rząd Izraela w ramach transakcji wiązanej. Samoloty nabyto bezpośrednio od producenta – koncernu Alenia Aermacchi. Natomiast silniki i niektóre elementy wyposażenia zakupiono z funduszy pomocowych, uzyskanych od USA i przekazano Włochom w celu zabudowania w samolotach. Obsługą statków powietrznych i symulatorów zajmuje się Tor, joint venture IAI i Elbit, które pobiera od Hejl HaAvir opłaty za godziny użytkowania sprzętu.
Wyposażenie centrum szkolenia obejmuje 2 kompleksowe symulatory taktyczne i 2 trenażery, połączone ze sobą łączem informacyjnym w celu prowadzenia wirtualnych lotów oraz 4 stanowiska przeznaczone do nauki posługiwania się awioniką.
Przeznaczeniem Lavi jest przygotowanie pilotów samolotów wielozadaniowych F-35 (Ministrowie Izraela przeciw F-35, 2014-11-09). Ich wyposażenie umożliwia prowadzenie wirtualnych walk powietrznych 2 na 2, użytkowanie układów samoobrony oraz uzbrojenia precyzyjnego i zasobnika celowniczego Litening.
Pierwszy podstawowy kurs szkoleniowy z użyciem Lavi rozpocznie się w styczniu przyszłego roku i potrwa do czerwca. Jego absolwenci rozpoczną następnie szkolenie przejściowe (od lipca do grudnia 2015). Kolejnym krokiem będzie podstawowe szkolenie operacyjne, trwające od stycznia do czerwca 2016, po zakończeniu którego piloci zostaną przydzieleni do jednostek bojowych.
Dzięki wprowadzeniu do eksploatacji nowych samolotów zmianie ulegnie także system szkolenia. Zamiast 180 lotów, wykonywanych na dwóch typach samolotów: Ahit (A-4 Skyhawk), używanych przez 102. eskadrę Latających Tygrysów z bazy Hatzerim i Netz (F-16A/B), w które wyposażone są eskadry 140. Złote Orły i 116. Obrońcy Południa z bazy Nevatim, obejmie on ok. 100 lotów w kabinie Lavi i ok. 60 lotów w symulatorze.
Na podstawie informacji Shlomo Aloniego