Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

FAA zatwierdziła do użytku część 3D

Lotnictwo cywilne, 13 maja 2015

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) po raz pierwszy dopuściła do użytku część wykonaną w technologii druku 3D. Jest to element silnika GE90-94B.

Obudowa czujnika T25 wykonana w technologii druku 3D. Czujnik umieszczony na wlocie powietrza do sprężarki wysokiego ciśnienia, mierzy ciśnienie i temperaturę, które przekazywane są do układu sterowania silnikiem / Zdjęcie: GE Aviation

Obudowa czujnika o nazwie T25, mierzącego temperaturę powietrza zasysanego do sprężarki silnika General Electric GE90-94B, została niedawno zatwierdzona do użytku przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) w USA. Jest to pierwsza część wykonana w technologii druku 3D, którą GE wykorzysta w cywilnych silnikach odrzutowych. Dzięki drukowi addytywnemu inżynierowie mogą zastąpić skomplikowane części pojedynczymi i znacznie lżejszymi konstrukcjami. Pozwala to zmniejszyć masę własną silnika i zużycie paliwa.

Nowa obudowa wykonana jest z proszku kobaltowo-chromowego. Obudowa chroni wrażliwą elektronikę czujnika temperatury przed oblodzeniem i niekorzystnymi przepływami powietrza wewnątrz silnika. GE Aviation prowadzi obecnie razem z Boeingiem prace zabudowania obudowy T25 w ponad 400 eksploatowanych silnikach GE90-94B.

Oprócz tego GE Aviation rozpoczęło już próbne loty silników z rodziny LEAP-1, które wyposażone są w 19 dysz paliwowych, także wykonanych w technologii druku 3D (Próby w locie silnika Leap-1B, 2015-05-08). Silnik, który napędzać będzie najnowsze samoloty wąskokadłubowe Airbusa z rodziny A320neo i Boeingi 737 Max, został skonstruowany przez CFM International, joint venture GE Aviation i francuskiej spółki Safran (Snecma). W technologii druku 3D wykonane będą także dysze paliwowe i inne części silnika GE9X, przeznaczonego do napędu nowych Boeingów 777X (Wybrano partnerów w programie GE9X, 2014-07-11).

W obydwu w/w silnikach zastosowane będą też inne nowe materiały, jak kompozyty z matrycą ceramiczną, czy kompozyty zbrojone włóknem węglowym, z który wykonane będą łopatki wentylatora. CFM otrzymało już ponad 8500 zamówień na silniki rodziny LEAP, a GE – 700 zamówień na silniki GE9X.

Technologia druku 3D stosowana jest też przez inne przedsiębiorstwa z branży lotniczej (Technologie przyszłości dla lotnictwa , 2014-07-07, Tornado z częściami z drukarki 3D, 2014-01-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.