Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ULCV nabiera kształtów

Wojska lądowe, 13 maja 2015

Zakończono przyjmowanie zgłoszeń ofertowych w ramach zapowiadanego przez US Army programu zakupowego dla wojsk aeromobilnych, ULCV.

Vyper Adamas Python V3x 4x4 wypadł najlepiej podczas zeszłorocznych testów terenowych zorganizowanych na terenie Fort Bragg, na życzenie dowództwa 82. Dywizji Powietrznodesantowej. Jednostka wyraża duże zainteresowanie zakupem nowych lekkich pojazdów dla wojsk aeromobilnych

W poniedziałek minął termin nadsyłania zgłoszeń ofertowych w ramach programu ULCV (Ultra Light Combat Vehicle). US Army chce zakupić flotę lekkich samochodów terenowych, które będą służyć m.in. w jednostkach uderzeniowych wojsk powietrznodesantowych. Wybór docelowej konstrukcji zostanie dokonany najprawdopodobniej spośród dostępnych już na rynku pojazdów. Zmniejszy to koszt przedsięwzięcia i ułatwi jego ewentualną realizację. Podobną procedurę uruchomił jesienią ub. r. Inspektorat Uzbrojenia MON (Pojazdy dla aeromobilnych, 2014-11-29).

Odpowiedź na zapytanie ofertowe nadesłało m.in. Polaris Defense. Producent z Minnesoty oferuje US Army kupno samochodów terenowych DAGOR 4x4. Warto przypomnieć, że konstrukcja została już wybrana przez wojska specjalne USA, Australii i ZEA, co teoretycznie stawia ją w gronie faworytów zapowiadanego konkursu (IDEX 2015: Dagor 4x4 dla ZEA, 2015-02-25).

Alternatywą ma być Flyer 72 4x4 oferowany przez General Dynamics Ordnance and Tactical Systems. Konstrukcja została wybrana przed 2 laty przez Dowództwo Operacji Specjalnych (USSOCOM) w ramach programu GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle, Flyer GMV dla USSOCOM, 2013-08-29). USA zamówią co najmniej 1300 pojazdów tego modelu. Ich produkcja ruszyła jesienią ub. r. (Rusza produkcja Flyer 72, 2014-10-08). Wozy będą eksploatowane m.in. przez oddziały US Army Special Forces (tzw. zielone berety), 75. Pułk Rangerów i Navy SEAL. Zastąpią obecnie używane samochody terenowe rodziny HMMWV.

Nowy pojazd dla wojsk aeromobilnych ma cechować się ładownością 1,450 t, co pozwoli na przewóz 9 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Zasięg ma wynosić 400-480 km. Wozy mają być przystosowane do transportu na standardowej palecie 463L NATO, w ładowni ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47 Chinook oraz na zawiesiu podkadłubowym UH-60 Black Hawk / Zdjęcia: Vyper Adamas

Udział w konkursie weźmie też najprawdopodobniej Boeing, który wystawi samochodów terenowy Phantom Badger 4x4. Pojazd zaprezentowano wiosną 2013 (Prezentacja Phantom Badger, 2013-05-23). W wyścigu liczyć będzie się także Hendricks Dynamics Commando 4x4, Lockheed Martin High Versatility Tactical Vehicle (HVTV), a więc pochodna Supacat HMT 400 i Vyper Adamas z samochodem terenowym Python V3x 4x4. Ostatnia konstrukcja dość nieoczekiwanie wypadła najlepiej podczas zeszłorocznych testów terenowych zorganizowanych na terenie Fort Bragg, na życzenie dowództwa 82. Dywizji Powietrznodesantowej.

Wśród wymogów technicznych stawianych potencjalnym oferentom wymienia się m.in. możliwość swobodnego przewozu do 9 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Ładowność maksymalna wozu powinna wynieść ok. 1,5 t. Preferowany zasięg maksymalny wynosi 400-480 km. Samochody powinny być przystosowane do transportu wewnątrz ładowni ciężkich śmigłowców transportowych CH-47 Chinook lub na zawiesiu podkadłubowym UH-60 Black Hawk.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.