Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsze Leopardy 2A6 w Finlandii

Wojska lądowe, Strategia i polityka, 14 maja 2015

Dzisiaj do Finlandii dotarła pierwsza partia 20 Leopardów 2A6 NL. Reszta ze stu odkupionych od Holandii w 2014 czołgów ma dotrzeć w kolejnych transzach w latach 2016-2019.

Dzisiaj do Finlandii dotarła pierwsza transza 20 Leopardów 2A6 NL. Do końca dekady mają one zastąpić w służbie używane dzisiaj starsze wersje 2A4

Finowie odebrali dzisiaj pierwsze ze stu zamówionych czołgów Leopard 2A6 NL. Kolejna dostawa pojazdów spodziewana jest na początku 2016. Od przyszłego roku planowane jest też rozpoczęcie szkoleń pierwszych żołnierzy poborowych na nowych czołgach.

Nowe Leopardy 2A6 NL będą stopniowo zastępowały w siłach zbrojnych używane obecnie, starsze modele Leopard 2A4. Te pozostaną w służbie do końca obecnej dekady, do czasu zakończenia ich cyklu eksploatacyjnego. Później zostaną przekazane do rezerwy. Część będzie też wykorzystywana jako pojazdy do nauki jazdy oraz zapas części zamiennych dla nowych wozów.

Umowa na dostawę 100 czołgów Leopard 2A6 NL została podpisana w styczniu 2014. Jej wartość wynosiła 199,9 mln EUR. Kupione przez Finów wozy zostały zmodernizowane przez armię holenderską w latach 2000-2006

Pierwsze 124 Leopardy 2A4 kupiono z nadwyżek Bundeswehry w 2003 w cenie jednostkowej 0,5 mln EUR (rynkowa cena wozów była szacowana wówczas na 2,5-3,4 mln EUR). Z tego ok. 100 Leopardów 2A4 pozostaje w służbie, 12 zostało przebudowanych na wersje specjalistyczne (pojazdy inżynieryjne Leopard 2R i czołgi mostowe Leopard 2L z mostami Leguan), a kolejny tuzin został rozmontowany na części. Kolejne 15 Leopardów 2A4 pozyskano w 2009 z przeznaczeniem jako źródło części zamiennych.

Razem z setką Leopardów Finowie kupili też zapas amunicji czołgowej, pakiet części zamiennych wystarczający na 10-letnią eksploatację, symulatory wnętrza i obsługowe, zestawy narzędzi oraz urządzeń diagnostycznych. Leopardy 2A6 mają pozostać w służbie do 2035 / Zdjęcia: MO Finlandii

16 stycznia 2014 minister obrony Finlandii Carl Haglund zaakceptował decyzję o zakupie 100 holenderskich czołgów Leopard 2A6 NL (Holandia sprzedała Leopardy, 2014-01-16). Wartość umowy wyniosła 199,9 mln EUR. Wykorzystywane przez armię holenderską pojazdy zostały zmodernizowane w latach 2000-2006. Razem z pojazdami Finowie nabyli też amunicję, pakiet części zamiennych wystarczający na 10-letnią eksploatację, symulatory wnętrza i obsługowe, zestawy narzędzi oraz urządzeń diagnostycznych. Leopardy 2A6 mają pozostać w służbie do 2035.

Finowie podjęli decyzję o zakupie nowszej odmiany pojazdów po dokładnej analizie kosztów modernizacji posiadanych Leopardów 2A4 do standardu odpowiadającego wersji 2A6. Ministerstwo obrony oceniło wówczas ją na 5 mln EUR (20,3 mln zł) za czołg, gdy jednostkowa cena zakupu nowego niemieckiego wozu tego w najnowszym standardzie była szacowana na 10 mln EUR (40,6 mln zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.