W niedzielę do szkockiego Rosyth dotrze pierwsza sekcja kadłuba kolejnego z brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth, HMS Prince of Wales (R09). Montaż końcowy okrętu rozpocznie się we wrześniu.
W niedzielę do Rosyth dotrze barka transportująca jedną z największych sekcji kadłuba HMS Prince of Wales, tzw. Block 03, o masie 8 tys. t. Jej umieszczenie w suchym doku szkockiej stoczni rozpocznie proces montażu końcowego okrętu. Ten etap budowy potrwa do 2017, kiedy okręt zostanie zwodowany.
Transportowana do Rosyth sekcja kadłuba R09 została zbudowana w zakładach stoczniowych BAE Systems w Glasgow. Stocznia dostarczy jeszcze jedną dużą sekcję, LB04, a także tylną nadbudówkę, z której będą koordynowane operacje lotnicze, wykonywane z pokładu HMS Prince of Wales. Inna ze stoczni tego producenta – w Portsmouth – dostarczy m.in. przednią nadbudówkę, mieszczącą mostek.
Montaż końcowy HMS Prince of Wales ruszy we wrześniu – 3 lata po HMS Queen Elizabeth. R08, który otrzymał swoje imię podczas specjalnej uroczystości, zorganizowanej w Rosyth 4 lipca (Chrzest HMS Queen Elizabeth, 2014-07-04), został zwodowany dwa tygodnie temu (Wodowanie HMS Queen Elizabeth, 2014-07-17). Przez najbliższy rok, okręt pozostanie w Rosyth, gdzie przejdzie prace wykończeniowe. Próby morskie jednostki rozpoczną się w 2017. Zgłoszenie wstępnej zdolności bojowej planowane jest w grudniu 2018.
Przyszłość HMS Prince of Wales pozostaje nieznana. W opublikowanym w 2010 Strategicznym Przeglądzie Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR), sugerowano zachowanie okrętu w rezerwie i ewentualne uzupełnianie nim luki w linii, gdy pierwszy z lotniskowców będzie przechodził terminowe przeglądy naprawcze. Alternatywą ma być odsprzedanie jednostki państwu trzeciemu. Ostateczną decyzję w tej sprawie Londyn podejmie po 2015, kiedy opublikowany zostanie nowy SDSR.