Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ostatnia prosta HMS Ark Royal

Marynarka wojenna, 22 maja 2013

Brytyjski lotniskowiec HMS Ark Royal (R07) opuścił w poniedziałek port morski w Portsmouth i udał się w kierunku Turcji, gdzie zostanie zezłomowany.

HMS Ark Royal (R07) na terenie portu morskiego w Portsmouth. Okręt został sprzedany tureckiej LEYAL Ship Recycling Ltd. za około 3 mln GBP. Koszt jego budowy wyniósł 320 mln GBP / Zdjęcie: ITV

Według pierwotnego terminarza, przyjęty do służby w 1985 HMS Ark Royal miał zostać wycofany z linii w 2016. W wyniku wymuszonych kryzysem ekonomicznym cięć budżetowych brytyjskiego resortu obrony (Koniec epoki..., 2010-11-25, Drastyczne redukcje Londynu, 2010-10-20), okręt oficjalnie zakończył służbę na początku 2011.

Pomimo początkowych planów przekształcenia lotniskowca np. w pływające muzeum lub kasyno, jednostka została ostatecznie sprzedana za kwotę około 3 mln GBP tureckiej stoczni LEYAL Ship Recycling Ltd., która podjęła się zadania jej zezłomowania. Warto dodać, że Turcy mają już doświadczenie w tego typu działaniach. W przeszłości odkupili od Londynu wycofany ze służby bliźniaczy HMS Invincible (Invincible do ChRL? , 2011-01-15).

Ich losów najprawdopodobniej nie podzieli trzecia z jednostek typu Invincible, HMS Illustrious. Okręt został w ostatnich latach przebudowany jako śmigłowcowiec (Koniec remontu HMS Illustrious, 2011-06-06). Jego wycofanie z linii zaplanowano na 2014, kiedy do służby powinien powrócić zmodernizowany HMS Ocean (Modernizacja HMS Ocean, 2012-12-12). Londyn zapowiedział już, że ze względu na symboliczną wartość, resort obrony postara się zagospodarować HMS Illustrious, właśnie jako np. muzeum.

Wraz z wycofaniem ze służby lub przebudową lotniskowców typu Invincible, Royal Navy pozostała bez jakiegokolwiek czynnego operacyjnie okrętu tej klasy. Do czasu wprowadzenia do służby jednostek typu Queen Elizabeth (Mostek dla HMS Queen Elizabeth, 2013-03-15, Tylna nadbudówka HMS Queen Elizabeth gotowa, 2013-05-13), Londyn będzie więc zmuszony do współpracy ze stroną francuską i wykorzystywania potencjału bojowego lotniskowca Charles de Gaulle (R91) (Kontrakt na obsługę Charles de Gaulle, 2012-09-24, Brytyjsko-francuskie porozumienie, 2010-11-02).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.