Airbus Defence and Space poinformował o zakończeniu prób operowania transportowca A400M z lotnisk trawiastych.
Europejski koncern poinformował o zakończeniu ostatniego etapu prób operowania samolotu transportowego A400M (Skrzydła dla hiszpańskiego A400M, 2015-10-17) z dróg startowych o nawierzchni nieutwardzonej. Badania zapoczątkowano w 2012 w niemieckim Cottbus, na gruncie o małym wskaźniku nośności (CBR). Kolejny etap prób zrealizowano w lipcu 2013 w lotnisku Ablitas w północnej Hiszpanii, którego droga startowa pokryta jest nawierzchnią żwirową (A400M operuje z nawierzchni żwirowej, 2013-09-04).
We wrześniu i październiku przedseryjny A400M (Grizzly 2) wykonywał starty i lądowania w Écury-sur-Coole we Francji. Tamtejsza droga startowa ma długość 1500 m.
Przez 3 tygodnie Grizzly 2 wykonywał kołowania, zakręty oraz starty i lądowania. Przebieg prób spowolniła niesprzyjająca aura i opady deszczu. W ostatnim etapie badano zdolność samolotu do operowania z nawierzchni trawiastej, której minimalna wartość CBR wynosiła 9, a także ziemnej.
W przyszłym roku zaplanowane są próby operowania A400M z nawierzchni o małym CBR i piaszczystej. Najprawdopodobniej przeprowadzone będą one w W. Brytanii.