Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

F-35A znowu nad Atlantykiem

Lotnictwo wojskowe, 24 maja 2016

Włoskie i holenderskie samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II dokonały kolejnych przelotów nad Oceanem Atlantyckim.

Po lądowaniu w bazie Leeuwarden para holenderskich F-35A została powitana tradycyjnym salutem wodnym / Zdjęcie: MO Holandii

Dwa samoloty F-35A Lightning II należące do Aeronautica Militare (wojsk lotniczych Włoch) po raz drugi pokonały trasę nad północnym Atlantykiem. Przelot ponownie wykonano z wytwórni w Cameri, gdzie zostały wyprodukowane, jednak tym razem celem była baza Luke w Arizonie. Start nastąpił po południu, 18 maja.

Włoski resort obrony nie ujawnił zbyt wielu szczegółów operacji. Wiadomo tylko, że parze F-35A towarzyszyły dwa tankowce, podające im paliwo. Formacja wykonała międzylądowanie w Lajes na Azorach. Obecnie w Luke stacjonują 3 włoskie Lightningi II (Transatlantycki przelot F-35A, 2016-02-09).

Kilka dni później podobnego wyczynu dokonała para F-35A ze składu Koninklijke Luchtmacht (KLu, wojsk lotniczych Holandii). Jednak samoloty te leciały w przeciwnym kierunku – z USA do Europy. Holenderskie Lightningi II wystartowały z bazy US Air Force Edwards w ubiegłą sobotę. Po 4 h lotu wykonały lądowanie w NAS Patuxent River. Przelot przez Atlantyk, trwający ok. 8 h, odbył się w asyście pary tankowców KDC-10 i transportowca C-17 USAF z ok. 30 członkami personelu technicznego (Tankowanie po holendersku, 2016-04-11).

Za sterami holenderskich F-35A zasiadali płk Bert Vidal de Smit i mjr Pascal Smiley Smaal. Podczas końcowego etapu lotu towarzyszył im Gulfstream IV, na pokładzie którego znajdowała się m. in. minister obrony Jeanine Hennis-Plasschaert i dowódcy KLu. Obydwa samoloty wylądowały wczoraj kolejno ok. 20:30 w bazie Leeuwarden. Każdy z nich eskortowany był przez pojedynczego F-16. Po lądowaniu szefowa resortu obrony złożyła gratulacje obydwu lotnikom.

Od jutra jeden z holenderskich F-35A rozpocznie badania poziomu odczuwalnego hałasu, jaki emituje samolot tego typu podczas startu i lądowania oraz lotów po kręgu. Będą one realizowane w bazach lotniczych Leeuwarden i Volkel i nad Morzem Północnym.

Natomiast drugi samolot użyty będzie do sprawdzenia działania autonomicznego systemu informacji logistycznych ALIS. Jego zadaniem ma być nie tylko śledzenie każdego egzemplarza F-35 na całym świecie w trakcie jego eksploatacji, realizacja zadań diagnostycznych płatowca, awioniki i zespołu napędowego, oraz zapewnienie terminowych dostawy odpowiednich części zamiennych w żądane miejsce, ale także możliwość tworzenia, zapisywania i odtwarzania wszystkich misji bojowych.

W dn. 10-11 czerwca obydwa holenderskie F-35A wezmą udział w pokazach lotniczych w Leeuwarden. Do wykonywania lotów za ich sterami uprawnionych jest 4 pilotów KLu, a do obsługi – 27 inżynierów i techników.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.