Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Transatlantycki przelot F-35A

Lotnictwo wojskowe, 09 lutego 2016

Samolot wielozadaniowy F-35A ze składu wojsk lotniczych Włoch dokonał przelotu nad Atlantykiem.

W trakcie przelotu nad Atlantykiem F-35A pobierał paliwo z włoskiego tankowca KC-767A

Aeronautica Militare (wojska lotnicze Włoch) poinformowały o dokonaniu historycznego wyczynu – w ubiegłym tygodniu jedyny posiadany przez nie samolot wielozadaniowy F-35A Lightning II dokonał przelotu nad północnym Atlantykiem (Oblot włoskiego F-35A, 2015-09-08). Co szczególnie ważne, za sterami F-35A zasiadał włoski pilot, a podczas lotu samolot pobierał paliwo z włoskiego tankowca KC-767A (Tankowce od koalicjantów, 2015-12-10).

Pilot – mjr Gian Marco D., pseudonim Ninja, został wybrany do dokonania historycznego przelotu już 6 miesięcy wcześniej. W przygotowaniach pomagali mu piloci US Marine Corps, którzy mieli w lipcu 2014 lecieć do Europy, aby wziąć udział w salonie w Farnborough. Mjr Ninja jest pilotem Tornado, który zakończył szkolenie w bazie US Air Force Luke w listopadzie ub. r. i wylatał dotychczas 80 h w kabinie F-35A. Przygotowania do przelotu poprzedziło także m. in. pierwsze próbne tankowanie F-35A z KC-767A, wykonane 19 stycznia. Obydwa samoloty spędziły w powietrzu razem ok. 15 h.

Nad terytorium USA do formacji dołączyły włoskie Eurofightery i KC-767A, które podążały na ćwiczenia Red Flag / Zdjęcia: MO Włoch

Włoski F-35A (AL-1) wystartował z lotniska na terenie zakładów w Cameri 2 lutego. W trakcie 6-godzinnego lotu do Lajes trzykrotnie pobierał paliwo z towarzyszących mu 2 tankowców KC-767A. Niestety, złe warunki atmosferyczne uziemiły samoloty na Azorach na kolejne 2 dni.

Pogoda poprawiła się 5 lutego. Jednak podczas trwającego 7 lotu aż przez 5 h włoskie samoloty leciały w złych warunkach, przy wietrze od czoła wiejącym z prędkością ponad 220 km/h. Dopiero po zmianie kierunku nad Kanadą pogoda poprawiła się. F-35A dwukrotnie pobierał paliwo w chmurach, a trzeci raz – w silnej turbulencji. Czwarte tankowanie, zapobiegawcze, odbyło się tuż przed lądowaniem w bazie US Navy Patuxent River, które nastąpiło o 14:42 czasu lokalnego.

Nad terytorium USA do formacji dołączyły też 2 włoskie Eurofightery, które podążały na ćwiczenia Red Flag i wylądowały w Pease Air National Guard Base w New Hampshire. Bezpieczeństwo przelotu zapewniała para ratowniczych C-130J, gotowych do niesienia pomocy rozbitkom w przypadku awaryjnego lądowania na oceanie. 

Włoski F-35A ląduje w bazie US Navy Patuxent River po dokonaniu historycznego przelotu nad Atlantykiem / Zdjęcie: Andy Wolfe, F-35 Integrated Test Team

Włoski F-35A pozostanie w bazie Patuxent River przez następne 2-3 miesiące. Tam przeprowadzone będą badania odporności jego wyposażenia na działanie impulsu elektromagnetycznego. Następnie samolot zostanie przebazowany do Luke, gdzie będzie użyty do szkolenia pilotów Aeronautica Militare (45 F-35 w 2015, 2015-12-28).

Ogółem w USA stacjonować będzie 5 włoskich F-35A. Szósty samolot trafi do 32. Stormo (Skrzydła), stacjonującego w bazie Foggia-Amendola, będącego pierwszą jednostką Aeronautica Militare, która zostanie wyposażona w nowy typ.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.