Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsze operacje z pokładu USS Gerald R. Ford

Lotnictwo wojskowe, 31 lipca 2017

US Navy przeprowadziła pierwsze starty i lądowania z pokładu lotniskowca USS Gerald R. Ford

F/A-18F Super Hornet ląduje po raz pierwszy na pokładzie lotniskowca USS Gerald R. Ford / Zdjęcie: US Navy

W niespełna tydzień po oficjalnym przyjęciu do służby w US Navy najnowszego lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN 78), typu Gerald R. Ford, przeprowadzono pierwsze operacje lotnicze z jego pokładu. 28 lipca o 15:10 czasu lokalnego, gdy okręt znajdował się w pobliżu wybrzeży Wirginii, po raz pierwszy w historii wylądował na nim samolot wielozadaniowy F/A-18F Super Hornet ze składu eskadry doświadczalnej VX-23, za sterami którego zasiadał kmdr ppor. Jamie Struck. Pierwszy start z użyciem katapulty elektromagnetycznej (Electro-MAgnetic Launch System, EMALS), odbył się tego samego dnia, o 16:37 czasu miejscowego.

Pierwsze w historii lądowanie na pokładzie CVN-78 odbyło się 28 lipca o 15:10
 

USS Gerald R. Ford jest pierwszym w świecie lotniskowcem wyposażonym w EMALS, składający się z czterech podstawowych zespołów: układu pobierającego energię z okrętowych źródeł zasilania i przechowującego ją, układu przetwarzającego energię na impulsy napędzające silnik indukcyjny liniowy, silnika liniowego służącego do napędu katapulty i urządzeń sterowniczych.

EMALS zapewnia rozpędzenie samolotu o masie 45 t do prędkości 240 km/h na dystansie 91 m. Czas pełnej sekwencji startu wynosi zaledwie 45 s. Dzięki możliwości kontrolowania wartości mocy profil startu jest dostosowany do aktualnej masy samolotu, co zapewnia zmniejszenie obciążeń działających na strukturę płatowca i umożliwia użycie EMALS także do startu bezzałogowych statków latających.

Niespełna półtorej godziny później ten sam samolot został wysłany w powietrze przy pomocy katapulty elektromagnetycznej
 

Masa EMALS to ok. 225 t, a przestrzeń zajmowana przez wszystkie urządzenia w kadłubie okrętu to ok. 425 m3. Stosowane dotychczas katapulty parowe mają dwukrotnie większą masę i objętość. W porównaniu z nimi EMALS charakteryzuje się łatwiejszą obsługa, przeglądami i naprawami, dzięki wyeliminowaniu przewodów, zaworów, zbiorników, itp.

Przede wszystkim jednak zastosowanie EMALS oznacza zmniejszenie sygnatury cieplnej lotniskowca – pokład startowy nie będzie już spowity malowniczymi kłębami pary, która znacznie ogranicza widoczność, wpływając na bezpieczeństwo personelu obsługowego (USS Gerald R. Ford w linii, 2017-07-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.