Ministerstwo Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii odebrało pierwszy z 16 śmigłowców AW101 zamówionych w ramach programu NAWSARH (Norwegian All Weather Search and Rescue Helicopter). 17 listopada wiropłat opuścił zakłady Leonardo Helicopters w Yeovil i udał się do bazy lotniczej w Sola na południu Norwegii, gdzie przejdzie próby i oceny operacyjnej przed wejściem do służby w Luftforsvaret (wojskach lotniczych), co ma nastąpić w przyszłym roku. Dostawy AW101 będą trwały do 2020. Docelowo śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze będą stacjonować w każdej z sześciu głównych baz operacyjnych Luftforsvaret.
Bjørn Ivar Aarseth, kierownik projektu NAWSARH w Ministerstwie Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii, powiedział: Dostawa pierwszego śmigłowca stanowi ważny krok milowy w naszym programie zakupu śmigłowców przeznaczonych do realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych w każdych warunkach pogodowych. Wszyscy z zadowoleniem powitaliśmy pierwszy AW101 w Norwegii. Chciałbym z tej okazji pogratulować mojemu zespołowi w Ministerstwie Sprawiedliwości, kluczowym kontrahentom z norweskiego przemysłu obronnego, Grupie Leonardo oraz innym partnerom przemysłowym.
Jon Clark, kierownik projektu w Grupie Leonardo, dodał: Śmigłowiec AW101 opracowany dla Norwegii to bez wątpienia wiropłat o największych możliwościach realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych na świecie. Z ogromną dumą dostarczamy pierwszy wiropłat, który będzie służyć Norwegom przez najbliższe dziesięciolecia. Ten kontrakt wpisuje się w długofalowe wzajemne relacje budowane między przedstawicielami przemysłu, Ministerstwem Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego, wojskami lotniczymi Norwegii i Norweską Agencją zaopatrywania obronności. Wszystkim tym podmiotom przyświeca jeden cel – stworzenie najlepszej na świecie służby poszukiwawczo-ratowniczej. Wejście tego śmigłowca do czynnej służby w 2018 wydatnie przybliży nas do tego.
Norweski AW101 jest wyposażony w nowoczesne urządzenia wspomagające realizację misji poszukiwawczo-ratowniczych, w tym pokładowy radiolokator z antenami fazowanymi Osprey, 4-osiowy autopilota, 2 wciągarki ratownicze, reflektor-, głowicę optoelektroniczną i zintegrowaną awionikę. W śmigłowcu zabudowano też układ wykrywania telefonów komórkowych, system ostrzegania o zbliżaniu się do przeszkody, kompletne stanowisko opieki medycznej i konsolę nadzorowania misji (Leonardo prezentuje nowy radar, 2016-05-04).
Leonardo zapewnia Norwegom początkowe wsparcie, w tym dostawy części zamiennych do każdej z baz operacyjnych i szkolenie – pierwsza grupa personelu latającego właśnie ukończyła swoje kursy. Następnie producent będzie zapewniać wsparcie logistyczne odpowiednio do potrzeb, tak aby umożliwić wykonanie ok. 90 tys. h lotu przez 16 śmigłowców w ciągu 15 lat ich eksploatacji. Leonardo Helicopters podjęła współpracę z norweską AIM Aviation w celu zagwarantowania usług obsługi technicznej w sześciu bazach operacyjnych Luftforsvaret i z Kongsberg Defence Systems w celu zagwarantowania usług naprawy i przeglądów obsługowych układów przeniesienia napędu śmigłowców w Norwegii. W bazie lotniczej Sola działa już kompleksowy symulator lotu dla AW101, oddany do użytku w czerwcu 2017. Pozwolił on zorganizować szkolenie dla załóg śmigłowców jeszcze przed ich dostawami (Norweski ośrodek szkolenia załóg AW101, 2017-06-14, 16 AW101 za 1,15 mld Euro dla Norwegii, 2013-12-23).